- tis 21 jun 2022, 17:56
#1502832
Själv ingen erfarenhet av motsvarande problem på Volvo, men på ett annat bilmärke jag haft kunde bilen stängas av och
sen vred man på startmotorn & vips var den igång igen.
Bytte reläet var lugnt något år sedan återkom det, tror då att felet egentligen var bränslepumpen för min del som nötte ut reläet i förtid.
Nu vet inte jag vilket som är mest ekonomiskt , men utan felkoder samt att alla cylindrar påverkas, så skulle jag börja med:
1. Säkring bränslepump, förvisso är 3sekunder väl kort för att en spricka skulle kunna återgå efter den kallnat, men ett enkel kontroll och byte.
2. Bränslepumpsreläet
3. Tändspolen
4. Du har fördelare på din -98, tändkablar & fördelare, är de original sedan fabrik?
Om hela motorn dör så är det inte någon tändkabel mellan tändstift & fördelare som felar , utan snarare den mellan tändspole & fördelare.
5. Fördelare/rotor
6. Bränslepumpen ( la denna sist då den troligen är dyrast och svårast att byta)
** Uppdatering:
7. Klassiska problem med tändningslås, som också kan glappa**
BMW i3 sportpaket 2019 (slitbil t/r arbetet + vinterkörning i saltslask)
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars
