Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikHa
Hej! Ny här på forumet. Har letat i diverse trådar men inte hittat något direkt som mitt problem. Jag bar en V70 2.0F 2009 , 23000 mil. Mitt problem är att jag har ett otäckt skorrande ljud typ ett kugghjul som kuggar över under en filt?!!? som kommer från motorrummet, efter massa felsökning med dator (inga felkoder) och öron kom vi fram till acn, ljudet följer inte motorns gång utan uppstår lite då o då gärna vid belastning av motorn men försvinner alltid när fläkt eller acn stängs av. Acn fylldes på och ljudet minskade med ca 80 % och det motorryck som blir när acn slår på försvann nästan helt, men istället blir det ett högt metall mot metall ljud när acn slår på och det hörs inte så väl på tomgång men när man kör skriker det till så det hörs utanför bilen, märkte det när jag körde med rutan öppen. Tänkte att det kanske "bara" är magnetkopplingen. Vad tror ni pro:s här inne?
av Cox
Skräm inte TS med felaktig info, Ford motorn lider inte av detta problem alls med skurna kompressorer och intrasslade kamremar. Den motorn har kedja och är skottsäker i det hänsendet. Kyler den som den skall?
Om inte kan oljudet komma av dåligt tryck i systemet även av frihjulet i generatorn när belastningen ökar. Hur är remspännaren? Även denna kan skapa mystiska ljud.

Mvh Cox

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Jag har nyss bytt spännare och vattenpump. Frihjulet var jag och petade på men det kändes bra, det enda jag reagerat på är när man lyfter spännaren för att få på remmen så knarrar den lite, men eftersom den är ny så har jag nästan uteslutit den som orsak. Ja den kyler som den ska och fläkten blåser på bra tycker jag. Men eftersom ljudet minskade så pass när jag fyllde på acn så tänker jag ändå att den är skyldig på något vis utom det metalliska skriket då som blev värre. Verkar som ljudet metallljudet kommer när magnetkopplingen drar till/släpper men det ska väl inte vara så högt att det hörs när man kör, inne i bilen piper det till lite, men utanför låter det som man skär till I metall.
av Cox
Nej det ska det absolut inte, kan mycket väl vara magnetkopplingen sitter ju ett lager där. Bort med remmen och kontrollera det lagret. Är det ok så är det nog tyvärr kompressorn.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Har snurrat på det och rykt lite men det är stumt och glappar inte och remskivan snurrar utan större problem, lite tungt kanske men inget som kändes konstigt..Kan ju vara något av de felen iaf, men volvo vill ha 1300 kr för att felsöka och det känns som pass på den. Därför tänkte jag ev byta ut frihjulet och magnetkoppling och hoppas på att kompressorn är hel. Om inte någon här inne har något bättre förslag som kan undersökas. Försökte med lång mejsel men det lät inte nåt konstigt tycker jag.

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]