Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kan tydligen inte välja att INTE installera ny mjukvara i en Volvo?
Har medvetet undvikit att installera mjukvara 2.1 i min V90 MY22, sen den blev möjlig att installera i min bil för några veckor sen. Men idag har installationsfönster lagt sig på mittenskärmen och blockerat åtkomsten till nåt annat. Hemknappen är inaktiverad. Inställningsknappen (kugghjulet) är inaktiverad. Jag ifrågasätter denna tvingapåmetod. Jag vill inte ha 2.1 för jag vill inte ha in den mindre kartan i förardisplayen. Att inte kunna komma åt hemknappen och inställningsknappen… ja det är inge snyggt gjort. Nu står bilen utanför garaget och jag funderar på att gå och välja ”Installera” så jag kan komma åt hem- och inställningar igen. Jag gör det under protest i så fall.
Bilagor
C8AB3CB2-932B-4AD5-8226-E0E85BF93471.jpeg
C8AB3CB2-932B-4AD5-8226-E0E85BF93471.jpeg (3.41 MiB) Visad 2087 gånger
Jag har en V90 T8 MY22 late och efter senaste uppgradering till 2.1 upplever jag längre räckvidd på el. Kan vara inbillning, men körde idag 83KM med allt på typ luftkonditionering och hastigheter 70-110. Bilen säger 78KM när jag startar. Några negativa saker har jag inte upplevt, men USB fungerar fortfarande inte.
Xanthopteryx skrev: lör 18 jun 2022, 20:01 Det kan vara så enkelt som att du aldrig kommer få någon annan version om du INTE tar 2.1
Därför vill de antagligen att du skall installera den.
Finns säkert fler anledningar också.
Tror jag inte.
En ny version innehåller alla tidigare versioners förbättringar och fixar. Säg när 2.2 kommer så innehåller den även 2.1 (och kanske justeringar eller buggrättning på nån punkt i någon tidigare version de upptäckt).
Om sen Volvo har ett sådant OTA system att 2.2 kommer förutsätta 2.1 är installerad må så vara. Då får man väl åka till Volvoverkstaden för att uppgradera via VIDA som förr i världen.

Var ute vid bilen och tänkte installera 2.1. Men när jag tryckte Installera (se mitt första inlägg) så bara blinkar det till. Inget händer. Har provat flera gånger. Hm… vad göra? Jo, kan ju inte bli värre om jag startar om Google infotaionment systemet. Sagt och gjort, jag höll in den avlånga Hemknappen under mittendisplayen i 20 sek. och släppte den sen. . Svart. Volvo. Hemskärmen kom fram. Gick och la mig. Kan jag fortsätter jag med 2.0. Vi får se om det där Installerafönstret som visas i mitt första inlägg dyker upp nån mer gång och om det gör det får vi se om det låser allt igen.
Generellt sett finns det ingen som helst garanti att 2.2 innehåller allt som 2.1 gör. Det är fullt möjligt att du måste installera 2.1 först. Annars skulle 2.mycket bli extremt stor och svårinstallerad.

En del mindre system har med alla ändringar på senare versioner. Jag har inte arbetat med Google Auto och vet inte hur Volvo löst det.

Du kan dock krasst räkna med att de bara vill supporta en version åt gången — så räkna med ett visst tvång att uppgradera.
Malmstroem skrev: sön 19 jun 2022, 06:16 Generellt sett finns det ingen som helst garanti att 2.2 innehåller allt som 2.1 gör. Det är fullt möjligt att du måste installera 2.1 först. Annars skulle 2.mycket bli extremt stor och svårinstallerad.

En del mindre system har med alla ändringar på senare versioner. Jag har inte arbetat med Google Auto och vet inte hur Volvo löst det.

Du kan dock krasst räkna med att de bara vill supporta en version åt gången — så räkna med ett visst tvång att uppgradera.
Kanske, kanske inte (att 2.2 kanske inte innehåller även det som finns i 2.1), dock se bilden nedan.
Må så vara att de ger support bara på senaste versionen, det kan jag ta. Men i mitt fall kan det vara knas i både 2.0 och 2.1 (smart energifördelning med Google maps). Så där kvittar det om de säger till mig att du måsta uppgradera till 2.1, för jag vet att det inte funkar i den versionen heller (via annan Volvoägare som har den versionen). Sen vill jag inte ha den mindre Google kartan i förardisplayen som kom med 2.1. Därför jag försöker ligga kvar med 2.0. Jag vill ha den som fanns i alla tidigare versioner än 2.1 (jag har haft nåt i stil med 1.6, 1.7, 1.8, 1.9, 1.10, 2.0). Det kan man ju hoppas (men osannolikt kanske) de rättar till(baka) förardisplayens kartstorlek i 2.2.
Bilagor
Uppdateringar_mjukvara_Volvo.jpg
Uppdateringar_mjukvara_Volvo.jpg (295.1 KiB) Visad 1891 gånger
bem skrev: sön 19 jun 2022, 00:46
Xanthopteryx skrev: lör 18 jun 2022, 20:01 Det kan vara så enkelt som att du aldrig kommer få någon annan version om du INTE tar 2.1
Därför vill de antagligen att du skall installera den.
Finns säkert fler anledningar också.
Tror jag inte.
En ny version innehåller alla tidigare versioners förbättringar och fixar. Säg när 2.2 kommer så innehåller den även 2.1 (och kanske justeringar eller buggrättning på nån punkt i någon tidigare version de upptäckt).
Om sen Volvo har ett sådant OTA system att 2.2 kommer förutsätta 2.1 är installerad må så vara. Då får man väl åka till Volvoverkstaden för att uppgradera via VIDA som förr i världen.

Var ute vid bilen och tänkte installera 2.1. Men när jag tryckte Installera (se mitt första inlägg) så bara blinkar det till. Inget händer. Har provat flera gånger. Hm… vad göra? Jo, kan ju inte bli värre om jag startar om Google infotaionment systemet. Sagt och gjort, jag höll in den avlånga Hemknappen under mittendisplayen i 20 sek. och släppte den sen. . Svart. Volvo. Hemskärmen kom fram. Gick och la mig. Kan jag fortsätter jag med 2.0. Vi får se om det där Installerafönstret som visas i mitt första inlägg dyker upp nån mer gång och om det gör det får vi se om det låser allt igen.
Varför skulle den nyaste uppdateringen innehålla allt som kommit tidigare?
Datamängdsmässigt är det rimligare att göra deltauppdateringar, uppdateringar som kodmässigt endast innehåller skillnaden mellan två eller flera versioner.

Och avstår du 2.1 så blir skillnaden alltför stor mellan ny och gammal version.

Om alla innehöll allt, skulle den 1000e uppdateringen bli närmast oändligt stor.
Least,
Läs vad Volvo själv skriver (det jag ringa in med grönt i bilden tidigare).
Du får fråga Volvo om det är som du tror eller inte. Jag läser vad de skriver och tolkar det på mitt bondförstånds vis.
Du vet efter några år kommer inga nya uppdateringar till en Volvo. Vet jag av egen erfarenhet. Så några jätteantal uppdateringar hinner det knappast komma innan uppdateringsfönstret stängs för gott.
Volvo kommunicerar att uppdateringar har möjlighet att lanseras i 15 år.

Och oavsett, i slutet av juni 2022 kommer en uppdatering som innehåller en funktion som många har väntat på: Apple Carplay.

Den har ett par begränsningarna som inte finns i Sensus, men mycket bättre än inget.
least skrev: sön 19 jun 2022, 15:14 Volvo kommunicerar att uppdateringar har möjlighet att lanseras i 15 år.

Och oavsett, i slutet av juni 2022 kommer en uppdatering som innehåller en funktion som många har väntat på: Apple Carplay.

Den har ett par begränsningarna som inte finns i Sensus, men mycket bättre än inget.
Så bra då att de har möjlighet släppa uppdateringar i 15 år. Vet hur det blev med min förra och förrförra bil i alla fall.
Ja, det är en blandning av sånt man kanske vill ha och inte vill ha. Oundvikligt förstås.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]