Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Tommy T5
behöver man ha två stycken rca utgångar (lågnivåutgångar) per slutsteg. har nämligen två slutsteg med endast en lågnivåutgång. vad behöver man göra?
av Vestergaard
Hej.

Det finns RCA-splitters som du kan använda om du behöver koppla flera slutsteg till en lågnivåutgång.

Alternativt ett delningsfilter som ger dig ännu fler möjligheter.
av Tommy T5
primavera, då ska jag ta och införskaffa mig ett par sådana. tänkte inte på det när jag köpte ljud anläggningen :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Vestergaard skrev:Hej.

Det finns RCA-splitters som du kan använda om du behöver koppla flera slutsteg till en lågnivåutgång.

Alternativt ett delningsfilter som ger dig ännu fler möjligheter.
Blir det inte en liten kvalitétsförlust då man kör med RCA-splitters?
av Vestergaard
Helt klart en förluster med splitters (billigt alternativ).

Mitt tips är att välja ett delningsfilter istället.
av Quaint
Har du en lågnivåutgång från steget ?
Troligtvis menar du stereon för annars är det ju bara
att forsätta från steg till steg med rca...
av Tommy T5
Aha, jo jag har 2 st rca utgångar på steget men bara en på sterion så jag fick för mig att man behövde fyra lågnivåkablar från sterion till steget. Detta kom jag bara att tänka på eftersom jag i förgår kopplade in mitt slutsteg, 6, 9" och två 12or som vägrar att ge ifrån sig ett knyst. Allt är nämligen rätt inkopplat (om man nu kan säga så när det inte funkar) men ändå vill något bråka. Steget får strömm och allting men högtalarna förblir tysta, man kan känna dem vibrera ytterst lite vid hög volym.

är det ngt jag glömmt? strömkabel med säkring, rca kabel med remote, jordkabel och sedan kablar från högtalarna till steget, detta är på plats.
av Vestergaard
Du kanske har en omkopplare på steget för att ställa in så att bara en ingång används. Alternativt kan steget ha ett inbyggt delningsfilter som kan vara felinställt. Har du en manual så läs i den, eller sök på tillverkarens hemsida.
av Quaint
Tommy T5 skrev:Aha, jo jag har 2 st rca utgångar på steget men bara en på sterion så jag fick för mig att man behövde fyra lågnivåkablar från sterion till steget. Detta kom jag bara att tänka på eftersom jag i förgår kopplade in mitt slutsteg, 6, 9" och två 12or som vägrar att ge ifrån sig ett knyst. Allt är nämligen rätt inkopplat (om man nu kan säga så när det inte funkar) men ändå vill något bråka. Steget får strömm och allting men högtalarna förblir tysta, man kan känna dem vibrera ytterst lite vid hög volym.

är det ngt jag glömmt? strömkabel med säkring, rca kabel med remote, jordkabel och sedan kablar från högtalarna till steget, detta är på plats.
Testa att köra ett steg i taget så att det inte är fel på något av dem.
Sedan kan du testa att lägga +12VDC på remotingngen på steget för att se så att steget startar. (Nån lysdiod brukar lysa) Så att remoten funkar

Kolla oxo så att stegen inte är "bryggade" för tex en baslåda eller liknande utan
körs på alla kanaler.

Till sist... men inte minst, mät mellan + och jord för att se att du verkligen har +12VDC
av Teemu
och ratten/rattarna för förstärkningen på steget har du justerat tar jag för givet... :)

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]