Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis skaffat en S80 D5 automat och jag upplever att vid hårdare acceleration (kick down) när växellådan växlar ner från t.ex. 5an till 3an så slirar den liksom i den lägre växeln innan den hugger tag.

Motorn varvar alltså ca 500-1000 varv för mkt vid kick down innan den på någon sekund "slirar" ner och lägger sig på varvtalet för den lägre växeln.

Har ägt många Volvo tidigare men det är första gången jag har en geartronic låda. Jag får en känsla av att det här beteendet inte är helt normalt och nu är jag såklart orolig för att ha köpt en bil med växellåda som börjar visa tendenser på att den börjar bli dålig.

Jag tror inte att växellådan fått ny olja eller blivit sköljd av tidigare ägare vid något tillfälle.

Då jag köpt bilen av handlare går jag hellre tillbaka och klagar på detta än lämnar in bilen för oljebyte+spolning av lådan på eget initiativ.

Vad säger alla kloka Volvo-hjärnor här inne om symptomen?😅
Youtuba på gearbox shift flare och se om det liknar det du beskriver
Man behöver nästan aldrig kickdown egentligen som du säger. Men problemet visar sig egentligen så fort du ligger i jämn hastighet och lådan växlar ner för att få mer kraft, då hugger den inte tag i den lägre växeln direkt. Detta visar sig tydligare ju mer gas du ger innan nedväxlingen.

Tycker inte att det liknar gearbox shift flare när jag tittar på videos om det.

Har pratat med handlaren nu och uttryckt min oro och dom kommer att köpa tillbaka bilen.

Såhär i efterhand börjar man fundera på om man överanalyserat allt.. men magkänslan var inte helt rätt och den får man väl lita på :x

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]