Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
Erik Å skrev:Snubben verkar inte veta. Försök inte göra elektronikjobb utan att åtminstone ha en esd-matta på bordet :-/
Flussmedel eh.. måste isåfall vara avsett för elektronik dvs inget med syra i..!
Går åt lödpenna med temperaturkontroll och extremt smal spets, 0.4mm lödtenn, helst mikroskop om man tänker löda på en QFP-kapsel (ser ut att vara det han gör) samt smal sugfläta för att ta bort överflödigt tenn..
Är det lödpunkter till kontaktdon eller större komponenter som släppt blir det förstås lite enklare.
Blyfritt tenn tycker jag personligen är svårjobbat på små komponenter, blyat är faktiskt enklare att få till och det kräver lägre temperatur.
Det förekommer lödtenn (inte avsett för elektronik) som har saltsyra i flusskanalerna. Sådant får ABSOLUT INTE användas
Wow, du ska verkligen gå hela vägen du.
Personen behöver bara värma upp befintligt tenn så det flyter ut igen, och därför är det viktigt att ha fluxmedel. Och nä inte flux för rörmokeri.
Användarvisningsbild
av Derank
Exackt, värm på punkterna igen, voila. Överkurs det som >Eerik beskriver, jag har lött sedan jag var 10år, allt från PS1-2, Xbox, moderkort, ECU i bilar, Tv-apparater, kretskort i det mesta som finns snart, Utan mickroscop och ESD matta. Med de flesta lödverktyg som finns på marknaden.

Lödpunterna på krestkortet i mätarhuset är stora som ärter ( nästan med lite överdrift då )
av malajo
Haha.... Rolig läsning det blev här Bild
Så här e det ju, om man inte provar så lär man sig inget. Jag har elektronik-utbildning så löda har jag gjort, både under utbildning och en jäkla massa hobby-grejer.

Jag kletade på flux-medel på alla lödningar som såg kassa ut, värme tills nuvarande lödtenn smälte och gick sen vidare till nästa punkt.
Jag antar att det kan vara olika ställen som strular och i mitt fall tror jag att jag haft ett "bra" ställe. Det verkar nämligen vara den vita delningen mellan kretskorten som glappade för mig.
Testade när jag skruvat isär allt och så fort jag rörde vid "delningen" så fladdrade displayen till.

Displayen har lyst hela tiden sen lödningen igår i alla fall så det känns som att det är löst.

MEN.....e det nån som vet hur jag ska ställa in mätarna? Jag var tvungen att ta bort mätarna när jag skulle dela "huset"
Jag satte ihop det med alla mätare i "botten" men tank-mätaren visar fel nu.
Nollas inte den när tändningen är av?

Lättast är kanske att tanka fullt i så fall så man vet var man ska sikta in den på?
IMG_20220618_141410.jpg
IMG_20220618_141410.jpg (40.21 KiB) Visad 224 gånger
IMG_20220618_141234.jpg
IMG_20220618_141234.jpg (64.02 KiB) Visad 224 gånger
Sent from my 2107113SG using Tapatalk

av Plastbit
När jag hade isär mitt instrumenthus så tankade jag fullt och körde tills motorn va varm.
Hastigheten ställde ja in med hjälp av telefonens gps.
Sätt fast nålarna bara så de sitter kvar. O när du väl är ute o kör så trycker du fast nålarna på rätt position

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]