- tor 07 apr 2022, 17:37
#1495104
I enkla ord - Lågt tryck = mer däck på vägbanan, högre slitage, högre rullmotstånd(=högre förbrukning), bättre grepp, och beroende på profil "vinglig" och "ostadig", samt "bättre komfort".
Högt tryck = Mindre däck på vägbanan, mindre slitage, mindre rullmotstånd, sämre grepp, och oftast bättre styrrespons(tills dom tappar greppet, dvs), och "sämre" komfort.
Man får vackert prova sig fram mellan minsta och högsta tillåtna däcktryck(enl. däcktillverkaren! inte vad som står på tanklocket!) för att hitta det tryck man trivs bäst med.
Själv brukar jag ligga på ca 2.8 i mina 205/50R16 sommardäck, lite mer bak om jag vet att jag ska lasta tungt snart. På vintersulorna lägger jag mig lite lägre, ca 2.7. På 945an med heta 185/65R15 lägger jag mig på närmare 3, för dom är inte riktigt täta och sjunker rätt snabbt
Runt 2.8 är iaf vad som funkar bäst för mig med min däckstorlek och bil, det är en lagom kompromiss mellan grepp och slitage.
Högt tryck = Mindre däck på vägbanan, mindre slitage, mindre rullmotstånd, sämre grepp, och oftast bättre styrrespons(tills dom tappar greppet, dvs), och "sämre" komfort.
Man får vackert prova sig fram mellan minsta och högsta tillåtna däcktryck(enl. däcktillverkaren! inte vad som står på tanklocket!) för att hitta det tryck man trivs bäst med.
Själv brukar jag ligga på ca 2.8 i mina 205/50R16 sommardäck, lite mer bak om jag vet att jag ska lasta tungt snart. På vintersulorna lägger jag mig lite lägre, ca 2.7. På 945an med heta 185/65R15 lägger jag mig på närmare 3, för dom är inte riktigt täta och sjunker rätt snabbt

Runt 2.8 är iaf vad som funkar bäst för mig med min däckstorlek och bil, det är en lagom kompromiss mellan grepp och slitage.