Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V40yes
Har hört det till och från nu under några veckor och det låter som att det måste vara något däck eftersom gnisslet "pulserar" i takt med hur fort hjulet rullar.

Körden en sväng igår åkte och gnisslet var där, sen knäppte det till under bilen och gnisslet försvann. Ja tänkte då att det måste varit en liten sten. Men sen knäppte det till igen senare under dagen och gnisslet kom tillbaka?

Har hört det komma och gå lite random under en hel månad nu och kan väl inte ha sån otur att det är småsten hela tiden? Kör aldrig på grusvägar, bara stadskörning. Vid ett annat tillfälle stod jag i drive trough till donken, med foten på bromsen i kön, och när ja körde iväg började det gnissla igen.

Kan ett löst bromsbelägg få det att låta såhär? Ja tänker att knäppljudet är när det släpper ifrån och sen ligger fel mot skivan eller nåt. Annars har ja inga ideer mer än att ja drar till mig småsten till förbannelse... Nån som har en aning eller varit med om liknande? Bilen är en volvo s60 automat 01
Nu blev det snabbt värre. När jag backade ut från parkeringen idag blev det ett jävla skrammel, frun fick det till vänster bakdäck som lät. Bad henne stå utanför o lyssna. Ska se om jag kan få till ett ljudklipp och dela. Om någon läser och har en aning om vad det kan röra sig om så vore ja tacksam för ja kan ingenting om sånt här.
Är det något i handbromsbackarna som lossnat och låter? Lyft hjulet och rotera det och se om ljudet kommer inifrån skivan.
Du ska helst inte köra bilen innan det fixas. Kör till en liten verkstad och be de kolla.
Stryk med handen runt hjulet och in på baksidan så långt du når. Kan ju vara något som inte borde vara där som skrubbar mot däcket :-)
Ny teori, bromsoket kärvar så du har åkt ett bra tag med anliggande broms och nött ner ett brombelägg helt så att metallplattan gnisslar mot bromsskivan..
Inget gnissel eller skrammel idag, så det är ju helt klart något som är lossnar vid olika
sicnarf skrev:Är det något i handbromsbackarna som lossnat och låter? Lyft hjulet och rotera det och se om ljudet kommer inifrån skivan.
Du ska helst inte köra bilen innan det fixas. Kör till en liten verkstad och be de kolla.
Bilen rullar nån decimeter när ja dragit handbromsen vid parkering innan den nyper fast. Kan det vara symptom på att något är galet eller?
Erik Å skrev:Stryk med handen runt hjulet och in på baksidan så långt du når. Kan ju vara något som inte borde vara där som skrubbar mot däcket :-)
Erik Å skrev:Ny teori, bromsoket kärvar så du har åkt ett bra tag med anliggande broms och nött ner ett brombelägg helt så att metallplattan gnisslar mot bromsskivan..
Okej ska se om ja känner något. Ska kolla om någon fälg värmts upp efter tur idag ang anliggande broms. Om det är oket som kärvar, är det någon man kan fixa själv genom att smörja upp eller liknande, eller behöver det skruvas isär och luftas bromsar och hela den skiten? Såg att belägg inte var dyrt på biltema så kunde ju försöka mig på att byta dom bak.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]