Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi får se hur det blir med den saken. Jag kommer ju redan i dag 150 mil och fullastad på landsväg och stopp lite här och var under ett par dagar. Stadstrafik, nja... Kanske 110-120 mil max så vi får se. D4e med Polestar 200 hk och 205-däck.

Den låter rätt kul och vilken 18-åring som helst hade älskat ljudet.
Ja, byte av turbo lär väl inte sänka förbrukningen. I mitt fall var det ett läckage av laddluften som var problemet. Därför sprutade motorstyrningen in diesel till luft som inte fanns i motorn, så den fick mer bränsle än vad den hade nytta av. Nyligen hade jag fel på laddtrycksgivaren. Den kunde visa laddtryck med avstängd motor, så tokig var den definitivt.

Några 150 mil på en tank kommer jag dock aldrig. Möjligen att 125 skulle vara inom räckhåll, om allting är perfekt och man kör med ekonomitänk hela tiden. Samt backar och motvind är förbjudna. Men det är ju en hög XC70 med automatlåda, fyrhjulsdrift, D5 på 230 hk och 235/55 17" däck.
Jag har kört åttastegade också. De låg ganska lika min högsta växel i sjuan, så den åttastegade har ett steg till att få ner varvtalet med.
Vore ju skräp om det inte gör någon skillnad. Är ändå ganska nöjd med att det går att köra min klumpedump på 0,6 l/mil om jag är försiktig.
apersson850 skrev: mån 20 jun 2022, 14:18 Jag har kört åttastegade också. De låg ganska lika min högsta växel i sjuan, så den åttastegade har ett steg till att få ner varvtalet med.
Vore ju skräp om det inte gör någon skillnad. Är ändå ganska nöjd med att det går att köra min klumpedump på 0,6 l/mil om jag är försiktig.
Det är väl där man hamnar om man kör normalt och blandad körning, eller hur?

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]