Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hällde en skvätt olja i cylindrarna för att se om jag kunde få upp kompressionen, ökade ca 25% men fortfarande inte nära vettiga siffror. Börjar fundera på om inte kompressionstappet kan ha varit den faktiska händelsen som dödade bilen. Lämnar bilen till att betänka sina synder ett tag så får vi se om jag samlar energi nog att börja plocka isär saker.
Tack för all hjälp såhär långt! :-)
Förhasta dig inte nu, visst kan ett dåligt komp försätta motorn i ett läge där den går sämre, men då sker det över tid.
Här har du en motor som stannat tvärt och ett komp som faktiskt ligger hyggligt jämnt över alla cylindrarna även om det är lite lågt. Dessutom har du gjort testet med kall motor vilket också kan vara missvisande. OM det vore t ex toppackningen som gett sig så borde det vara begränsat till ett fåtal cylindrar.
Så mer felsökning krävs innan man med säkerhet kan säga vad som är grundfelet.
Märkligt om alla cylindrar samtidigt skulle tappa nästan exakt lika mycket komp :-/
Vad händer om du vrider runt vevaxeln med spärrskaft och hylsa? Är motorn riktigt tät så ska man kunna "hänga" på kompressionen typ 5-10 sekunder på varje cylinder innan trycket pyser ut
Vet inte hur man kommer åt på S60, på min gamla v70 tar man bort höger framhjul och viker upp ett hörn av innerskärmen precis framför drivaxeln så ser man remskivan..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
När jag drar runt vevaxeln för hand får jag inget tydligt stopp för kompression så som du beskriver, går ganska jämt hela varvet runt... Kanske enstaka tyngre partier men inte så jag skulle kunna räkna dem till fem utan att ljuga om det :-)
Aj, låter inte bra.. du har förstås vridit vevaxeln två hela varv åt rätt håll (samma riktning som hjulen rullar)
Undrar om ett vvt-nav skulle kunna haverera så att kamaxeln hamnar fel trots att tandhjulet ser ut att stå rätt ? Då skulle det kunna bli krökta ventiler.. :oops:
Sitter skruvarna som håller tandhjulen på vvt-naven fast ordentligt? Det är väl ovala hål som ger riskabelt stor justermån..
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Kanske dum fråga, du har väl inte kört torrt på olja eller kylvätska..?
Kamaxlar går väl bara av i "mechanical problems"-filmer på Youtube :-D
Minst 5-6 varv i jakten på vad som skulle föreställa lägesmarkeringar :P
Menar du då de 4 eller 5 skruvarna på vevaxelns remskiva? I sådana fall använde jag dem för att snurra motorn med spärrskaft och de satt stadigt.
Har inte kört torrt på varken olja eller kylarvätska, dock gränsfall låg olja under några veckor när motorn fick för sig att börja spotta olja ur hålet för oljeretur från hypotetisk turbo. Dock aldrig olja under "min".
På tal om VVT så tycker jag att jag känner igen ljudet man kan höra i en video från annat inlägg på forumet:
viewtopic.php?f=18&t=48365
Video: https://www.youtube.com/watch?v=qrfa5a8FvmM (Lånad, inte min)
Inte så högt som i videon men jag har undrat ett tag om min motor inte lät mer symaskin förut och mer skrivmaskin nu... som fackmännen säger.
wigward skrev: fre 17 jun 2022, 21:07 Menar du då de 4 eller 5 skruvarna på vevaxelns remskiva?
Nej jag menar de övre tandhjulens fastsättning på kamaxlarna eller rättare sagt på vvt-naven.
De sitter väl med tre skruvar i ovala hål. Skulle skruvarna sitta löst tror jag att kamaxeln hoppar iväg rätt många grader..
Jasså, nej de kände jag aldrig på. Förutom att se om de går att dra åt något, finns det något annat sätt att bedöma dem? Ska de t.ex. hålla sig centralt i det ovala eller så?
wigward skrev: fre 17 jun 2022, 21:16 Ska de t.ex. hålla sig centralt i det ovala eller så?
Jag tror de står någorlunda i mitten av de ovala hålen på min.. men det finns väl ett skäl till de avlånga hålen, vissa individer kanske har toleranskedjor som behöver mer justermån ;-)
Vad var förresten skälet till att motorn spottade ut olja? Kan du ha sviktande oljetryck? Men då borde iofs oljetrycksvarning ha dykt upp..

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]