Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Färddatorn strular alltså. Ibland är den helt död, ibland fladdrar det lite om displayen.
Jag har något meddelande och när jag försöker läsa det blir displayen oftast helt upptänd som på bilden.

Vad gör man åt detta?
Känns spontant som dålig kontakt någonstans.
Kan jag köpa ett nytt "kombi-instrument" på skroten eller blir det strul då?
IMG_20220510_222755.jpg
IMG_20220510_222755.jpg (53.22 KiB) Visad 939 gånger
Sent from my 2107113SG using Tapatalk

av malajo
2500 alltså

Funkar bilen att använda när denna är bortplockad? Dum fråga kanske

Byta med en från skroten funkar inte eller?

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Snubben verkar inte veta. Försök inte göra elektronikjobb utan att åtminstone ha en esd-matta på bordet :-/
Flussmedel eh.. måste isåfall vara avsett för elektronik dvs inget med syra i..!
Går åt lödpenna med temperaturkontroll och extremt smal spets, 0.4mm lödtenn, helst mikroskop om man tänker löda på en QFP-kapsel (ser ut att vara det han gör) samt smal sugfläta för att ta bort överflödigt tenn..
Är det lödpunkter till kontaktdon eller större komponenter som släppt blir det förstås lite enklare.
Blyfritt tenn tycker jag personligen är svårjobbat på små komponenter, blyat är faktiskt enklare att få till och det kräver lägre temperatur.
Det förekommer lödtenn (inte avsett för elektronik) som har saltsyra i flusskanalerna. Sådant får ABSOLUT INTE användas
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om du inte är 100 på detta så lämna till proffsen istället.
En före detta kollega försökte själv, det slutade med att han fick lämna in bilen till Volvo, ca 8000 kostade det att få en helt ny monterad. (Och detta var för 6..7 år sedan.)

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]