Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stefanf72
Hej!
Har problem med sonens 740 -87. Har tjuvstannat när han har kört och inte startat. När bilen stått stilla i en timma har den startat igen.
Bränslepump i tanken får ingen ström har jag kommit fram till. Någon som vet vad det kan vara för något fel?
Har bytt relä och det drar.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du några uppgifter om typ av motor och liknande.? Om tankpumpen inte fungerar stannar motorn när bränslet i tanken är mellan ½ och ¼ kvar
Användarvisningsbild
av lennarte
Du ska ha ett vitt bränslerelä. Om du plockar bort relät och sätter en kabel mellan 30 och 87B i sockeln ska båda pumparna gå igång. Tankpumpen har säkring 11, huvudpumpen säkring 1. Det sitter en lucka under baksätet ovanför tankarmaruren. Sitter en koppling för för kablarna till armaturen, det kan vara ganska ärgat där med dålig kontakt som följd. Sedan är det inte ovanligt att pumpen bara är gammal och trött och kan fungera ibland och ibland inte
av stefanf72
Tack för svaret, nu finns det bränsle fram till motorn. Bilen gick bra i 1km sen dog den. Ingen gnista… kom fram till att tändnindsrelät inte fungerade. Bilen gick bra några km. Sen död. Motorn startar med startgas men dör direkt… blir tokig på denna bil/epa.
Användarvisningsbild
av lennarte
"Känns" som reläet till spridarna. Var menar du med "tändningsrelä"? Både spridarreläet och bränslereläet är inga dyra delar, så byt gärna dom i förebyggande syfte. Sedan kan Hallgivare i fördelaren "ställa till det" med intermittenta fel. Likaså tankpumpen, men tankpumpen kan du "köra över" genom att att alltid ha mer än halv tank.
Volvos "Gröna böcker" har utmärkta felsökningsanvisningar, dock lite svåra att få tag i. Blocket, Tradera???

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]