Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Mrmm skrev:Vi får se får uppdatera er nästa vecka när jag har haft den inne.

Upptäckte en konstig grej idag när jag körde bilen. Låg runt 90km/h på en raksträcka, plant så värken nerförsbacke eller uppförsbacke så visade den en förbrukning på 10l/100km.. tänkte Vafan är detta så släppte gasen och då kom den ner till 3,2l/100km med kopplingen nedtryckt. Tryckte på gasen o släppte igen så gick den ner till 0l/100km.. 3 min senare samma skit igen.

Någon som har upplevt samma?

Det låter som att bilen började göra sig klar för att bränna ur partikelfiltret, vilket du avbröt.
av Mrmm
Hmm kanske var lite otydlig, när ja släpper gasen med kopplingen intryckt eller bara släpper gasen så visar den 3,2l/100km men vanliga fall visar den 0.0?

Den lägger ju på 3 liter då vid normal körning, brukar ligga runt 5,5-6,2l vid 90km/h
Användarvisningsbild
av apersson850
Om den bilen tar 10 l/100 km vid 90 km/h är det inte så plant som det ser ut, eller så är det rejäl motvind eller så ökar farten faktiskt lite grand. Eller lite av alltihop samtidigt. I genomsnitt klarar en XC70 D4 AWD automat att gå på 6 l/100 km i den farten.
av Kirre61
Jag har haft samma problem en gång, testat med spridar rengöring sedan inte upplevt detta igen. Men har samma problem som man skrivit tråden, när jag ligger kring 100-120 länge så kan den hacka till för att sedan gå normalt igen.
av micmast
Hej har ni fortfarande problem?
Jag har haft problemet i mer än 2 år nu och nästan alltid vid någurlunda jämn fart vid 100-140kmh. Det spelar inte någon roll om man sänker hastigheten 20km/h.
Tankar nästan alltid på Cicle-K om det nu spelar roll men tror inte det då problemet är borta nästa dag när man kör samma sträcka utan att tankat.
Bilen har varit inne på Volvo-service varje år med uppdaterad mjukvara, volvoservice trodde det kunde vara bränsle filtret men det har inte hjälpt.
XC70 D4 AWD 2016 automatlåda.
Problemet dyker upp ibland och kan hålla på i 20 minuter sen försvinner det, under tiden det pågår så har förbrukningen ökat med ca 30-40% jämfört med normal gång.
Är det någon som vet om det kommit någon lösning?
Användarvisningsbild
av apersson850
micmast skrev:Problemet dyker upp ibland och kan hålla på i 20 minuter sen försvinner det, under tiden det pågår så har förbrukningen ökat med ca 30-40% jämfört med normal gång.
Det där låter ju som en mycket precis beskrivning av hur en sotförbränning i partikelfiltret går till. Då ökar förbrukningen typiskt 3 l/100 km och den brukar ta ungefär tre mil att göra, vilket man i 100 km/h kör på ungefär 20 minuter.
Fast i våra bilar märks inte mycket mer än att det går åt mer diesel och (i den nyare) att stoppautomatiken för motorn är urkopplad.
Har man bil av de senaste modellerna kan man kolla i displayen om sotbränning pågår.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av micmast
Tack för snabbt svar Anders!
Konstigt att volvo verkstan inte sagt något när vi påpekat det vid service.
Gissar att det behöver göras service på partikel filtret då.
Ska man även tanka med den dyrare diesel varianten i framtiden för att undvika problem?
Du behöver inte göra någon ting. Service av partikelfiltret är ju det som sker. Bilen pumpar in extra bränsle för att bränna bort sotpartiklarna i partikelfiltret när den känner att det behövs och är helt naturlgt. Att byta till miljöbränsle HVO kanske gör att regenereringen sker mer sällan och är något bättre för miljön, men dagens inblandning av hvo i vanlig diesel gör nog att det inte spelar så stor roll i en bil som inte körs så långt. Det är skillnad på stora lastbilar som drar 5-6 gånger så mycket och med mycket längre körsträcka.
Användarvisningsbild
av apersson850
dieselkenneth skrev:Service av partikelfiltret är ju det som sker.
Exakt så. Bilen sköter detta själv. Det är bara om den signalerar att den inte klarar av det som man behöver ingripa. Det inträffa mest på bilar som bara rullar några kilometer i taget under många dagar (typ hemma - dagis - jobbet - affären - dagis - hemma) och aldrig får sträcka ut på landsvägen. För att filterrengöring ska kunna ske måste motorn komma upp i arbetstemperatur och sen ska man helst köra i tre mil, för att förbränningen ska bli klar.

För min egen del är jag en idealisk dieselägare som har 30 km till jobbet, där 28 går på landsväg/motorväg. Behövs det får bilen åtminstone 20 km på sig för att rensa filtret. Jag har heller aldrig behövt göra något åt det på de 40000 mil jag kört med bilen.
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]