Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av walle349
Hej, det är så att jag har skaffat en 760 -88 med en d24tic, då bilen inte är orginaldiesel så skaffade jag en 3.31 diff(hel klump) till den då utväxlingen var kass från automat v6’an

Då är nästa problem att hastighetsgivaren samt hastighetskransen inte stämmer, hur ska jag veta vilken hastighetsmätare jag ska skaffa?

Kan ev. lösa bilder, har försökt hitta information om detta men fet känns omöjligt att forska fram själv

Sjukt tacksam för svar!!!
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste ha en bakaxel som stämmer med hastighetsmätaren. Har inte 100 koll på 760, men på 740 skiljer det på före -88 och efter -88. Just -88 kom den uppdaterade vertionen av 760 så ska du köpa delar är det nog reservdelar från -88 och nyare som gäller. Har du höpt en äldre bakaxel är det den som är problemet. Har du ABS fungerar inte den heller förmodar jag.
av walle349
Ja det är ju en multilinkbakaxel, så hela diffklumpen är bytt. Abs har jag men har inte fått tillbaka bilen och testkört den än.

Jag tänkte mest om man kunde sätta i en mätare från en 940

Just nu så går mätaren i bilen till 220 och tripmäter sitter uppe, men på 940 har jag sett att mätaren går till 240 och tripen sitter nere.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du bytt bakaxel och mätaren visar fel är det ju inte mätaren det är fel på. Före - 88 är det 12 "gluggar" på bakaxeln, efter -88 är det 48. Då hjälper det inte att byta till en annan 48 gluggar mätare. Kolla först hur många gluggar du har på den skrotade bakaxeln och sedan på den nya. Vissa äldre 760 hade 96 gluggar, men jag tror det var den stela bakaxeln (med "anti spinn" ETC). Är inte säker på att 940 mätarhus passar heller. Det nya mätarhuset på 760 kom till -88 års modell, sedan kom ett liknande på 740 till -91 års modell (760 gick ur tiden -90) och det ska vara samma som 940

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]