NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

C30 med 1.6d motor.
Har fått denna felkod och undrar om någon kan hjälpa mig med detta för har aldrig hållt på med glödstift.
Jag antar att där sitter 4 st glödstift men var nånstans sitter dom och hur ska jag kunna veta vilken av dom som är sönder?Bild
Bilagor
Screenshot_20220124-195331.png
Screenshot_20220124-195331.png (475.02 KiB) Visad 5184 gånger
Screenshot_20220124-195150.png
Screenshot_20220124-195150.png (1013.44 KiB) Visad 5184 gånger
Har du skruvat förr är detta en bagatell att byta. Max 45 min. Skaffa 1/4" spärrskaft, förlängare, 8mm långhylsa.
De sitter på baksidan av motorn. Varje glödstift har en svart "hatt" som du tar av. sedan är det bara att skruva ur dom. Se till att motorn är varm. Var försiktig så de inte går sönder.
Skulle de inte vilja följa med upp så är de skitiga nedanför gängan. Tag då tag i stiftet med en svetstång och drag uppåt samtidigt som du lirkar fram och tillbaka så kommer den så småningom.
Börja till höger när du står framför bilen. De två första är väldigt enkla att komma åt. Sedan är de lite svårare att komma åt men inte omöjligt. Den sista kan du inte se men den går att känna med handen och du får bända undan något med hylsan för att komma åt.

Jag köpte fyra från Autodoc. ca 125 sek styck. Se till att du inte beställer glödstiftet till värmaren i stället...

lycka till!
kvillebäck skrev: ons 26 jan 2022, 06:29 Har du skruvat förr är detta en bagatell att byta. Max 45 min. Skaffa 1/4" spärrskaft, förlängare, 8mm långhylsa.
De sitter på baksidan av motorn. Varje glödstift har en svart "hatt" som du tar av. sedan är det bara att skruva ur dom. Se till att motorn är varm. Var försiktig så de inte går sönder.
Skulle de inte vilja följa med upp så är de skitiga nedanför gängan. Tag då tag i stiftet med en svetstång och drag uppåt samtidigt som du lirkar fram och tillbaka så kommer den så småningom.
Börja till höger när du står framför bilen. De två första är väldigt enkla att komma åt. Sedan är de lite svårare att komma åt men inte omöjligt. Den sista kan du inte se men den går att känna med handen och du får bända undan något med hylsan för att komma åt.

Jag köpte fyra från Autodoc. ca 125 sek styck. Se till att du inte beställer glödstiftet till värmaren i stället...

lycka till!
Tackar för hjälpen, ska ta en titt på detta i helgen
JohannesiGbg skrev: fre 10 jun 2022, 21:41
Toni88 skrev: ons 26 jan 2022, 10:40 Tackar för hjälpen, ska ta en titt på detta i helgen
Hur gick det för dig? Samma felkod här.
Gick jättebra, bytte alla glödstiften och raderade felkoden och sen dess har det funkat kanon.
Såg att en av dom gamla glödstiften hade spruckit längst ner och det fattades en liten bit så måste varit den som orsakade felet
JohannesiGbg skrev: tis 14 jun 2022, 15:25
Toni88 skrev: fre 10 jun 2022, 22:48
Gick jättebra, bytte alla glödstiften och raderade felkoden och sen dess har det funkat kanon.
Såg att en av dom gamla glödstiften hade spruckit längst ner och det fattades en liten bit så måste varit den som orsakade felet
Hade du vanlig felkodsläsare eller VIDA?
Vanlig felkodläsare, sån bluetooth dosa kopplad till app i mobilen
kvillebäck skrev: ons 15 jun 2022, 08:50 Du kan även mäta glödstiften med en vanlig Ohm-mätare. Det skall vara nästan full kontakt om du mäter mellan toppen på stiftet och jord.
Tackar för tipset, bra att veta till en annan gång.
Denna gången bytte jag alla glödstiften och problemet var löst, en av dom var skadad längst ner
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]