- ons 15 jun 2022, 00:44
#1502202
Min S60 (2002, 2.4L, B5244/S4, 26K mil) tappade plötsligt helt motoreffekt under färd och nöjde sig med knackig tomgång. Rullade in på jobbets parkering varpå motorn dog och har inte startat sedan dess. Felkod (Biltemaläsare) P0399 ("Crankshaft Position Sensor A Circuit Intermittent"). Bytte vevaxellägesgivare och kamaxellägesgivare utan praktiskt förändring men får inte längre felkod. Kvarvarande felkod på Siren liksom senaste 6 månaderna eftersom jag inte åtgärdat den... Verkar oskyldigt.
-Inga protester i bilens "felkods"display, inga nya koder loggade över OBD II.
-Startmotorn driver runt motorn helt normalt.
-Gnista på samtliga tändstift.
-Bytt tändstift ändå, oklart varför.
-Maxfull bensintank.
-Fina klick från spridare.
-Ordentligt med sprut från bränsle"ventilen" före spridarna (som kuriosa både luktar och smakar utbytet bensin).
-Rikligt med startgas i spjällhus helt utan effekt.
-Hel kamrem med korrekta lägesmarkeringar.
-Kamera ner i cylinder med väsentligen torra förhållanden. Luktar bensin från cylinder och tändstift.
-Kontakter till vev-/kamaxelgivare rengjorda och ger korrekt spänning/kontinuitet där det förväntas spänning respektive kontinuitet till jord.
-Kan inte påstå att jag hör bränslepumpen starta men passerar hela tiden fungerande bilar så det är svårvärderat.
-Ingen tendens till tändning och start.
På att-göra-listan till morgondagen finns:
-Kontrollera bränsletryck före insprut.
-Rycka säkring 23 i motorrummet.
Har dock ganska låga förhoppningar för dessa åtgärder... Tycker själv att startgas + gnista borde ge tändning. Är det läge att släpa till Volvoverkstad för riktig felkodsläsning? Läst allt liknande jag hittat på forumet. Har någon med mer bilmekskoll än mig förslag på hur jag kan gå vidare? Alla tankar, tips, förslag och anekdoter uppskattas varmast!
-Inga protester i bilens "felkods"display, inga nya koder loggade över OBD II.
-Startmotorn driver runt motorn helt normalt.
-Gnista på samtliga tändstift.
-Bytt tändstift ändå, oklart varför.
-Maxfull bensintank.
-Fina klick från spridare.
-Ordentligt med sprut från bränsle"ventilen" före spridarna (som kuriosa både luktar och smakar utbytet bensin).
-Rikligt med startgas i spjällhus helt utan effekt.
-Hel kamrem med korrekta lägesmarkeringar.
-Kamera ner i cylinder med väsentligen torra förhållanden. Luktar bensin från cylinder och tändstift.
-Kontakter till vev-/kamaxelgivare rengjorda och ger korrekt spänning/kontinuitet där det förväntas spänning respektive kontinuitet till jord.
-Kan inte påstå att jag hör bränslepumpen starta men passerar hela tiden fungerande bilar så det är svårvärderat.
-Ingen tendens till tändning och start.
På att-göra-listan till morgondagen finns:
-Kontrollera bränsletryck före insprut.
-Rycka säkring 23 i motorrummet.
Har dock ganska låga förhoppningar för dessa åtgärder... Tycker själv att startgas + gnista borde ge tändning. Är det läge att släpa till Volvoverkstad för riktig felkodsläsning? Läst allt liknande jag hittat på forumet. Har någon med mer bilmekskoll än mig förslag på hur jag kan gå vidare? Alla tankar, tips, förslag och anekdoter uppskattas varmast!
XC70 D5 -06, S60 2.4 -02