Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wigward
Min S60 (2002, 2.4L, B5244/S4, 26K mil) tappade plötsligt helt motoreffekt under färd och nöjde sig med knackig tomgång. Rullade in på jobbets parkering varpå motorn dog och har inte startat sedan dess. Felkod (Biltemaläsare) P0399 ("Crankshaft Position Sensor A Circuit Intermittent"). Bytte vevaxellägesgivare och kamaxellägesgivare utan praktiskt förändring men får inte längre felkod. Kvarvarande felkod på Siren liksom senaste 6 månaderna eftersom jag inte åtgärdat den... Verkar oskyldigt.

-Inga protester i bilens "felkods"display, inga nya koder loggade över OBD II.
-Startmotorn driver runt motorn helt normalt.
-Gnista på samtliga tändstift.
-Bytt tändstift ändå, oklart varför.
-Maxfull bensintank.
-Fina klick från spridare.
-Ordentligt med sprut från bränsle"ventilen" före spridarna (som kuriosa både luktar och smakar utbytet bensin).
-Rikligt med startgas i spjällhus helt utan effekt.
-Hel kamrem med korrekta lägesmarkeringar.
-Kamera ner i cylinder med väsentligen torra förhållanden. Luktar bensin från cylinder och tändstift.
-Kontakter till vev-/kamaxelgivare rengjorda och ger korrekt spänning/kontinuitet där det förväntas spänning respektive kontinuitet till jord.
-Kan inte påstå att jag hör bränslepumpen starta men passerar hela tiden fungerande bilar så det är svårvärderat.
-Ingen tendens till tändning och start.

På att-göra-listan till morgondagen finns:
-Kontrollera bränsletryck före insprut.
-Rycka säkring 23 i motorrummet.

Har dock ganska låga förhoppningar för dessa åtgärder... Tycker själv att startgas + gnista borde ge tändning. Är det läge att släpa till Volvoverkstad för riktig felkodsläsning? Läst allt liknande jag hittat på forumet. Har någon med mer bilmekskoll än mig förslag på hur jag kan gå vidare? Alla tankar, tips, förslag och anekdoter uppskattas varmast!
Långskott, men kolla säkringen till AC:n. Samma säkring går också till gaspedalen och det är möjligt att gasspjället fuckar ur ifall den inte får signal från pedalen!?
Samtidigt känns det ju märkligt att den inte ens tänder till med startgas, men ifall spjället inte öppnar så får den ju inte något syre, om det är detta som ställer till den biten :-/
Kan det vara så att bilens dator har tappat kontakt med nyckeln? I så fall går den absolut inte att starta men är det problemet borde det inte vara några större problem att koda om på närmaste Volvo verkstad.
Uppdatering:
-Kollat alla säkringar i motorrummet inklusive den till AC/gas, samtliga välmående. Drog på chansning nr 23 för att någon någonstans sagt något om att nollställa ett minne för tändning/insprutning(?).
-Kollat kompression (kallt, av förklarliga skäl), får 75 (5.5), 75 (5.5), 95 (6.5), 85 (6.0), 95 (6.5) PSI (~kg/cm^2). Känns som lite väl spridda resultat men samtidigt kallt och har svårt att se det som förklaringen. Eller?
-Bränsletrycket i fuel rail är... lika högt som kompisens V70. Visar sig att mätaren jag köpt på Biltema inte har markeringar över ~15 PSI.
-Batteriet tog slut, har testat vidare med jumpers. Sätter batteriet på laddning.
-Idag hostade motorn till någon enstaka gång. Tillräckligt för att undra om jag inte har felsökt i små cirklar kring ett lite för klent batteri senaste veckan. Hade varit lite skämmigt men klart kompensatoriskt praktiskt :-)

Är det säkert så att startmotorn inte går runt på dålig nyckelläsning? Tänker annars att vevaxelgivaren kunde ha dödat bilen och nyckeln börjat bråka i samband med upplivningsgörsök?
Har själv aldrig bytt en kamrem men tycker den verkar synka överallt, ser lite snedare ut på bild men ändå:
20220614_21_03_30-COLLAGE.jpg
20220614_21_03_30-COLLAGE.jpg (74 KiB) Visad 819 gånger
Hittar ingen riktig referens för kalla och torra kompressionsvärden men när jag klickar runt lite får jag ju hålla med dig om att det låter lågt. Borde väl dock ha förelegat före det aktuella haveriet? Eller tänker du packning så alla cylindrar har sjunkit i kompression? Tyvärr gick inte bilen tillräckligt länge för att jag skulle hinna se eventuell avgasmissfärgning...

Edit: Inser i efterhand att jag inte gett något gaspådrag vid kompressionstest, förväntas det påverka nämnvärt?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]