Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 745 med b230f motor i. Problemet e att det inte kommer någon gnista på tändstiften. Kabeln från tändspolen till fördelaren har ström i sig så tändspolen e d inget fel på men när jag försöker starta den så verkar det som att fördelaren inte fördelar ut någon ström till tändkablarna. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Om det nu är fördelaren som inte fördelar spänningen till stiften, är det ju bara att ta dän fördelarlock och rotor å byta dessa... :lol:
av Frownlayer
testa att rycka ett tändstift och håll i det när du försöker att starta. får du en rejäl kyss men ingen gnista så byter du tändspole sen e det bara till att börna gummi igen
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla så att inte kamremmen är av.
av 745_Racing_Raggare
Jocke S. skrev:Om det nu är fördelaren som inte fördelar spänningen till stiften, är det ju bara att ta dän fördelarlock och rotor å byta dessa... :lol:
Bytte fördelarlock och rotor idag men det vart ingen förändring :(
Användarvisningsbild
av Jocke S.
745_Racing_Raggare skrev:
Jocke S. skrev:Om det nu är fördelaren som inte fördelar spänningen till stiften, är det ju bara att ta dän fördelarlock och rotor å byta dessa... :lol:
Bytte fördelarlock och rotor idag men det vart ingen förändring :(
Vilken årsmodell är det på bilen?
Mät resistansen mellan flatstiften, skall vara mellan 0,6 & 0,8 ohm.
Mät resistansen mellan flatstift (märkt 1) & högspänningsuttag, skall vara mellan 6,9 & 8,5 ohm.
Har du en kontakt som sitter på fördelaren, eller en "grunka" uppe på kåpan mellan motor och växellåda?
av 745_Racing_Raggare
Vilken årsmodell är det på bilen?
Mät resistansen mellan flatstiften, skall vara mellan 0,6 & 0,8 ohm.
Mät resistansen mellan flatstift (märkt 1) & högspänningsuttag, skall vara mellan 6,9 & 8,5 ohm.
Har du en kontakt som sitter på fördelaren, eller en "grunka" uppe på kåpan mellan motor och växellåda?[/quote]

Det e en 88:a. Ja, jag har en kontakt på fördelaren har kollat om den funkar o d verkar som att den gör det. Vad e d för flatstift jag ska mäta på?
av 745_Racing_Raggare
ska försöka låna hem lite delar från skolan imorrn... dels hallgivare, tändmodul o tändspole. får hoppas på det bästa o se om jag kommer fram till felet. skriver imorrn om jag har fått ordning på han. tack för all hjälp så länge 8)

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]