Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
VolvoB20 skrev:
valln skrev: lör 04 jun 2022, 17:47
800serien skrev: lör 04 jun 2022, 17:38 Sluta normalisera 24 kr litern tack! Det är vansinne.
Jag kanske är ekonomiskt priviligierad vit man, men min kostnad för fördyringen av bensinen är 1-2 procent av nedgången på mina aktier och fonder...
Så är det, om tex en normalvilla i Stockholm faller 3 miljoner i pris pga ränta och osäkerhet så kommer ju villaköparna ha 3 millar över som de kan lägga på inköp av bensin och diesel i stället för på villan man just köper.
Nja inte riktigt va? För att ha 3 millar över betyder att du måste ha haft dessa pengarna i din ägo innan köpet. dvs, du behöver inte låna pengarna för att köpa ditt hus.
Och det är nog väldigt få förunnat att kunna köpa ett hus idag utan att blanda in banken för finansiering.

Så lägre priser på hus betyder bara lägre belåningsgrad, vilket i sin tur möjliggör högre räntor, vilket vi redan fått och kommer fortsätta få. Men några extra pengar över i hushållskassan ska man nog inte räkna med.
Användarvisningsbild
av Funk
Lockis skrev:
Så lägre priser på hus betyder bara lägre belåningsgrad, vilket i sin tur möjliggör högre räntor, vilket vi redan fått och kommer fortsätta få. Men några extra pengar över i hushållskassan ska man nog inte räkna med.
Inte att förglömma att för varje köp där priset droppat så finns det en säljare som tappat lika mycket i intäkt...

/Thomas
av Lockis
Funk skrev:
Lockis skrev:
Inte att förglömma att för varje köp där priset droppat så finns det en säljare som tappat lika mycket i intäkt...

/Thomas
I vissa fall absolut. Men om man ägt sitt hus i 20-30 år så är chansen att du åtminstone kan betala av bolånet relativt hög (om du inte maxbelånat senaste åren utav någon anledning).
Oavsett så får nog herr Ingves vara lite försiktig så vi inte har en bostadskrasch pga att man inte kunnat hantera inflationen tidigare.
Användarvisningsbild
av Micce1980
22,04kr för dieseln i Österrike idag 👍
ABD45FD5-663D-4D29-B154-563A3ACDEDFE.jpeg
ABD45FD5-663D-4D29-B154-563A3ACDEDFE.jpeg (2.73 MiB) Visad 684 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
Ni får flytta till Irak el venezuela där kostar soppan under 50öringen. Då kanske ni blir nöjda.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det räcker dock för många att flytta till Ungern, där ligger den runt 13 kronor.
Detta har dock varit föremål för debatt i landet och inom EU, då man från styrande håll inte vill att det ska gälla för turister.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: tis 07 jun 2022, 09:32
VolvoB20 skrev:
valln skrev: lör 04 jun 2022, 17:47

Jag kanske är ekonomiskt priviligierad vit man, men min kostnad för fördyringen av bensinen är 1-2 procent av nedgången på mina aktier och fonder...
Så är det, om tex en normalvilla i Stockholm faller 3 miljoner i pris pga ränta och osäkerhet så kommer ju villaköparna ha 3 millar över som de kan lägga på inköp av bensin och diesel i stället för på villan man just köper.
Nja inte riktigt va? För att ha 3 millar över betyder att du måste ha haft dessa pengarna i din ägo innan köpet. dvs, du behöver inte låna pengarna för att köpa ditt hus.
Och det är nog väldigt få förunnat att kunna köpa ett hus idag utan att blanda in banken för finansiering.

Det var ju skrivet med ironi. :-D .

Men skumt är det hur SCB/Riksbanken räknat ut inflationen under många år där man INTE räknat med prisökningar på fastigheter alls, man har istället ENDAST tittat på boendekostnaden. Så när fastighetspriset har gått upp 100% på några år har räntan halverats så boendekostnaden från lånen har varit exakt samma = 0% bidrag till inflationssiffran man redovisar. trots priset dubblats.

Vågar man behålla den formeln/sättet att räkna nu när räntan ökar 3-4 ggr så lånekostnaden 3-4 dubblas så skulle det ju bli 300% - 400% bidrag. Om nu inte fastigheterna tappar 60-70% i värde. Så skulle det fortfarande ligga på 0%.

Mitt tips är att man kommer ändra på formeln igen för att det ska se bra ut i inflationssiffrona man redovisar. Med nuvarande formel kommer ju varje räntehöjning generera högre inflastionssiffor automatiskt, vilket man inte vill visa. Man vill ju visa att räntehöjningarna sänker inflationen, och då kan man inte räkna med det som blir dyrare pga högre ränta.

Men tillbaka till trådens grund, Bensinpriser, OCH hur snabbt kommer man att fasa ut att Bensin och Diesel priser räknas med i inflationen och istället bara titta på kostnaden att köra el-bil när man räknar inflation.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag kan inte fatta vitsen med att man hela tiden ska blanda in mera av sk " miljövänliga" saker i bensinen och diseln som typ etanol odyl,på min V70 har det blivit en bränsleökning på ca en dl/mil och om bilen drar mera bränsle så släpper den väl ut mera avgaser också avgaserna är väl inte renare för det (hade samma avgasvärden vid besiktningen i år som förra året) vilket knappast gör att luften blir renare, nej dom enda som tjänar på detta otyg är staten eftersom man måste tanka oftare och alltså betala mera skatter. Kom ihåg att om drivmedelspriset ökar 10öre så är ca 6öre av det skatt.
Användarvisningsbild
av StefanN
Noterade 27.36:- för diesel idag, lägg tillbaks dom knappa 2:- som tillfälligt sänkt skatt gjorde så är det snart att den passerar 30:- ska vi tippa vid årskiftet när den höjs med automatik?
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 93

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]