Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

En fråga till er som har senaste V60 (2022/23) med det nya stora batteriet. Det som räckvidden är upp till ca 70-80 km på batteriet.

Undrar hur stor bensinförbrukningen är:

1. När man kör vardagskörning upp till ca 50-60 km. Landsväg och stadskörning ca hälften/hälften.

2. Motorvägskörning lite längre sträckor där batteriet tar slut, ca 600-700 km. Hastighet ca 120-130 km/h.

Har en V60CC B4 Diesel idag som tjänstekärra. Men nästa bil lutar åt en V60 recharge, därav frågan.

Kör mestadels till/från kontoret och då det blir ca 5-6 mil om dagen t/r. Klarar man det på batteri vintertid också?

Men har ca 3-4 tjänsteresor i månaden där jag gör ca 70 mil t/r.

Tycker det är lite svårt att hitta info just kring bensinförbrukningen så hoppas jag kan få lite hjälp här! :-)

Tack på förhand!

//Robert
7-8 mil är inga som helst problem utan att ens anstränga sig. Längre sträckor än så har vi inte hunnit köra än.
Jag provade att förvärma bilen en dag och då tog den 1,8kW från laddboxen, alltså inget från batteriet.
Sjukt nöjd med nya V60 T8 fast nu vill ja ha 100% elbil istället.
Perra83 skrev: lör 11 jun 2022, 10:27 7-8 mil är inga som helst problem utan att ens anstränga sig. Längre sträckor än så har vi inte hunnit köra än.
Jag provade att förvärma bilen en dag och då tog den 1,8kW från laddboxen, alltså inget från batteriet.
Hade med viljat ha ren elbil men finns ju inga som kombi i princip. Så jag tar en runda till med V60 T8 Y23.
Perra83 skrev: lör 11 jun 2022, 10:27 7-8 mil är inga som helst problem utan att ens anstränga sig. Längre sträckor än så har vi inte hunnit köra än.
Tack för återkopplingen!

Numera är väl elmotorn ganska stark? Innebär det att man klarar av att köra 7-8 mil utan att bränslemotorn kickar igång vid normal, försiktig körning? Eller blir det lite bensin på varje resa ändå?

Vad har du för medel bensinförbrukning utöver elen?

Hoppas det blir lite längre sträckor i sommar och kanske nån kort återkoppling framöver efter semestern från längre resor ;-)

Håller med om att det är tunt på elbilsfronten gällande vanliga kombibilar. Nu verkar suv väldigt populärt. Har haft en xc60 själv; det är bekvämt att stiga i/ur och fin överblick i trafiken. Men man klarar sig mer än väl med kombi eller en cross country.. Vi får hoppas det ändras framöver när man börjar utveckla elbilarna från grunden och inte anpassar dem till befintlig bottenplatta/kaross. Att det kommer några el-kombis då..

Tack!
Jag har gjort lite längre resor, har kört med fullt batteri 30mil och förbrukningen stanna på 0,49 motorväg. och sommartid kommer man ganska lätt 8mil, men hastigheten sänker räckvidden drastigt, hålla 120 kanske man bara kommer 6mil på ren el. Och vinter tid har jag kommit som längst 6,8mil, men skulle tro 6mil är nog där det ligger om det är kallt.
Nu har jag en XC60, som nog drar 15-20% mer, men har kommit mellan 48 o 95 km. Det senare, då körde jag bara på motorväg 1,5 mil ca, resten lugnt. Pure, bensinmotorn har öht inte varit igång.
Hastighet drar upp förbrukningen kraftigt på alla elbilar... så även laddhybrider (särskilt en SUV...)
Robkwi skrev: sön 12 jun 2022, 16:40
Tack för återkopplingen!

Numera är väl elmotorn ganska stark? Innebär det att man klarar av att köra 7-8 mil utan att bränslemotorn kickar igång vid normal, försiktig körning? Eller blir det lite bensin på varje resa ändå?

Vad har du för medel bensinförbrukning utöver elen?

Hoppas det blir lite längre sträckor i sommar och kanske nån kort återkoppling framöver efter semestern från längre resor ;-)

Tack!
145hk 309Nm från elmotorn och det räcker fint i stan och landsvägskörning.
Senaste 7 dagarna har vi bara kört 21mil 100% EL.
Skärmen i bilen säger att den totala snittförbrukningen sen vi hämtade bilen ligger på 1L bensin på 100km. Mätarställning är 96,12mil. Till helgen blir det nog en resa på ca 30mil.
Vi kör en XC60 T6 med nya batteriet. Vi har nu kört 440 mil på en tank, det blir ca 5 mil om dagen på 80 km/h vägar. Har varit och nosat på 8 mil på en körning på bara el.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]