Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mangekl
Hej
Nybliven v70 ägare och således även ny på forumet.
Haft missljud vid inbromsning samt någon sekund efter att jag släppt bromsen. Tänkte därför byta belägg bak då det låtit mest därifrån (skrapljud). När jag plockat bort höger bakdäck och lossat bultarna till oket ser hag att höljet eller vad man ska kalla det till handbromsen är sprucket. Och hela inställningspaketet sitter löst, båda "skruvhålen" är spruckna...kan detta vara orsaken till missljud...och hur tänka nu...?
Får ju inte tag på några reservdelar på några dagar. Vågar man använda bilen?
20220611_153118.jpg
20220611_153118.jpg (2.81 MiB) Visad 737 gånger
av dannesk
Blir sådär när dom som "kan själv" hela tiden ska lossa handbromsmotorn och skruva tillbaka oket vid bromsbyte och sedan tokdrar så öronen spricker istället för att backa med t.ex batteri om man inte har "OBD-dator".
Du måste skaffa ny handbromsmotor och inspektera oket, antagligen får du byta det också med tanke på hur rostig motorn ser ut, lär ha kommit in fukt och rostat därav ligger det på och skrapar. Dra tillbaka allt och kör med bilen några dagar till för du kommer ju få byta det som är trasligt och slitet ändå. HUr se bromsskivan ut, är den väldigt sliten?
Användarvisningsbild
av Cotag
För att rädda situationen och få bilen rullande så hade jag kopplat lös motorerna, smort upp och säkerställt att dom roterar fram/back när man sätter på 12 volt.
Även smort upp/motionerat och kollat om oken är räddningsbara där motorerna sitter.
Skruvat ihop med ett par stora brickor eller en plattjärnsbit med hål i.

Det ger dig antagligen någon månad att få hem nya/bättre motorer alt. kompletta ok.

Att örat är halvt av kan man kanske leva med och hade fungerat ändå, men sprickan gör ju att det kommer komma in vatten med tiden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Fick ju byta bägge mina elmotorer på förra bilen då de klåpat loss de men inte fått dit de helt, klåpare… Hur som, en sida gick ej att rädda så körde helt enkelt utan i någon vecka på ena sidan innan två nästan nya från bildelsbasen kom hem. Visst klagade bilens dator på att det var fel på handbromsen men den ena gick. Efter bytet körde jag de säg fem gånger så satte de sig och den slutade visa att något var fel

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]