Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nojden
Jag har också samma missljud sedan många år, märks ffa när man gasar upp från 1:an till 2:an och 2:an till 3:an, strax efter att man släppt upp kopplingen. Frågade någon gång på verkstaden men fick inget vettigt svar.
av Karladam
Jag ställer mig i ledet här också. Varit inne flera gånger för andra fel, men detta fenomen tillsammans med att man tappar kraft kommer dom inte åt. Inga felkoder verkar samlas på hög i varje fall

Bevakar och återkommer
av ACa
Hej
Tar upp denna tråd igen då jag har samma problem med min Drive 1,6 2011, 18000mil, fullservad enligt bok på Volvo. Någon som hittat en "definitiv" lösning? För mig har det pågått i några år nu men ökat senaste tiden. Supertacksam för input :-)
/Andreas
av Icqlobo
Detta med överladd, gnäggande/kvittrande samt tappad kraft verkar vara en väldigt vanlig detalj på volvo med i,6 drive och D2. Jag har samma problem…. Som jag inte lyckats lösa än. Jag har ett svagt minne av att jag läst att ljudet skall vara efr ventilen. Men inte lyckats hitta den infon igen.
Är det någon här inne som lyckats lösa detta problem med sina smådieslar?
Jag har en V70 1,6 Dreive 2011 och har haft gnäggande ljud i över ett år. Sedan började mer och mer felkoder komma. Efter att ha bytt turbo förra året så bytte jag EGR, bränslefilter, bränsletrycksensor och magnetventil till turbon i sommar. Den började rycka och gick bara sämre. Till slut började den producera kraftig svart rök vid gaspådrag. I förrgår hittade jag felet. En liten spricka på undersidan av laddluftröret. Alltså röret som går ner till intercoolern. Sprickan var i början av röret rakt ovanför generatorn. Sprickan hittades när slangen togs bort och verkligen undersöktes. Den syntes eller kändes inte när den var monterad.
Jag har exakt samma problem som tråd-skaparen beskriver. Ryckig gång och även detta "dumpventil" liknande ljudet. Får även svart rök vid gaspådrag som sotar igen DPF. Antar att jag får undersöka alla turbo slangar.
Några fler som löst problemet?

Dock förblir ju frågan obesvarad om o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]