Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
Hej på er.

Vänder nu mig hit till er hobby experter för råd.

Köpte en S60 D5 -03 billigt som hade lite små fel och det mesta är ui fixat och bilen är besiktigad.

Kvarstår gör problemet med "antisladd service erfodras"
Tyvärr har jag inte fått fram felkoder ännu eftersom varningen har släckts passligt till att jag haft tillgång till dator att avläsa felkoder med och koderna har inte lämnat i minnet men har kommit fram till att det troligen är en abs krans, abs sensor eller styrvinkelsensorn.

Måste givetvis få kopplat i datorn så jag får bekräftat var felet ligger men misstänker starkt tidigare nämnda del.

Varningen kommer totalt slumpmässigt, har inte hittat något mönster för när den kommer.

Ringde runt och kollade idag och denna del är totalt omöjlig att hitta i Finland, finns ej på någon skrot, inte som "pirat" del och Volvo original reservdels importör verkar inte ens kunna få tag i den. Hittar inte ens på nätet till rimligt pris eller så fraktade man inte till Finland...

För årsmodellerna 05-09 finns det hur mycket som helst av men ej 01-04 med DSTC.

Finns det någon här som vet av någon skrot eller butik i Norden eller fast Europa som är pålitlig och var man skulle kunna beställa denna del

Tackar för svar och tips.
Senast redigerad av 2 S60FIN, redigerad totalt 0 gång.
av S60FIN
Juu absolut. Tänkte bara förbereda mig ifall om att.

Åkte hem till en kompis nu efter jobbet och lyckades få fram detta.
Delphi är programmet han har.

0130
-bromstryckgivare 1, för låg signal
-permanent

0136
Bromstrycksgivare 1 och 2, orimlig signal
-permanent

Funderar lite om det kunde vara så enkelt att batteriet är lite dåligt, bilen hade stått still 1,5år när jag köpte den....
av S60FIN
Fick även fram dessa.

1300
-Luftmassamätare,felaktif signal givarkrets
-permanent

6100
-Elkylfkläktsstyrenhet, felaktig signal
-permanent

Vet inte men dessa kan ju vara gammla felkoder ur minnet, bilen går bra och ger inga varningar från motorn.

Men dess skulle även kunna komma från ett dåligt och svagt batteri.
av klacken
Tror inte batteribyte hjälper men går ju att prova.
Däremot så behöver du kolla bromstrycksgivare 1 som du har felkod på,sitter på huvudcylindern
av S60FIN
Ringde nu på morgonen till Volvo.
Sade det är relativt vanligt fel och man bör byta båda givare. Nya Volvo original kostade 340€/st men han rekommenderade att kolla med skroten.

Ringde skroten och får hela huvudcylindern och båda givarna för 70€ :) .

Åkte via verkstan å kollade upp batteriet som inte var i något vidare skick så bytte det för att vara på säkra sidan å straffar sig förr eller senare att ha dåligt batteri.
Senast redigerad av 1 S60FIN, redigerad totalt 0 gånger.
av S60FIN
Har inte bytt något och har nu kört över en månad utan bekymmer. Troligen var orsaken att bilen stått länge men har i alla fall sensorerna hemma ifall det börjar bråka igen
av S60FIN
Nu lämnade lampan och lysa heltid så jag bytte givarna jag köpt från skroten.
När jag bytt klart så lyser lampan fortfarande och får felkoden från bromstrycksgivare 02.

Betyder alltså att den ena jag fick från skroten var sönder och måste bytas men någon som vet vilken som är tvåan?
Bilagor
IMG_20220905_094539741_HDR~2.jpg
IMG_20220905_094539741_HDR~2.jpg (1.12 MiB) Visad 1039 gånger

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]