Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vikthoe
Efter långfärd(90 mil) med bilen varnade den för låg kylarvätskenivå. När jag fyllde på märkte jag att det rann ut på sidan eller under av expansionstanken. Är det en spricka eller kan någon slang sitta löst? Går det att tömma expansionstanken och koppla på en ny utan större ingrepp?
@vikthoe, Se om du kan felsöka vad som är trasigt först, kanske bara en slang som behöver tillrättavisning :) På med pannlampan :)
av JcN
Inte ovanligt de blir porösa med tiden och spricker. Är kärlet tomt (eller nära på) kan du ju skruva av det och inspektera. Annars töm det på lämpligt vis.
Läcker det ut kylvätska på asfalten eller motsvarande så späd gärna rikligt med vatten då glykolen är söt till smaken. Grannens katt eller hund kan fara väldigt illa om den skulle slicka i sig den.

// Jonas
Lyfte på expansionskärlet och trodde jag hittade jackpot. Visade sig vara en plastplugg som bara sitter på en utgång som inte används... Har inte lyckats hitta en läcka någonstans och bilen har tappat minimalt till inget när den bara stått eller gått korta sträckor. Är det en bra eller dålig idé att använda kylarätning och hoppas på det bästa?
expkärl.jpg
expkärl.jpg (246.58 KiB) Visad 834 gånger
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?