Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en S60 diesel 2012 med 6-växlad automatlåda. Bilen har gått 30 000 mil. Oljan i bilen är bytt vid 25000 mil (Spolning med ca 12 l). Nu har lådan börjat "hugga" vid inkoppling till körläge, speciellt mycket när man går från R- till D läge, men även från P- till D läge. En person säger att han har hört att ny programvara kan lösa felet. En annan sade krånglande ventiler p.g.a oren olja. Har någon erfarenhet av detta ? När man kommit i gång och kör, växlar den perfekt.
Detta är tyvärr standardbeteende på många Geartroniclådor när oljan blir varm, finns mjukvara som programmerar om ventilpaketet så flödet reduceras när oljan blir varm. Jag fick ny låda på garantin när min gått 1800mil pga ventiläckage (efter Volvo centralt kollat driftloggen i lådan) och den nya lådan började få samma tendenser (fast hade inte ventilläckage) efter 1år men allt löste sig med den nya mjukvaran och har sedan dess växlat riktigt bra.
Är bilen servad på Volvo bör din bil redan ha den uppdateringen, den släpptes om jag inte missminner mig hösten 2019.
Upplevde samma sak på en likadan låda som gått lika långt. Den hade spolats två gånger under sin tid och den small nästan när man växlade till D. Dock gjorde den endast så när den var varm. Men gjorde man två-tre gaspådrag med plattan i mattan så betedde den sig normalt efteråt. Min PST utförde även två adaptioner av lådan och efter den sista blev det bra.

Lämnar du regelbundet bilen på service hos verkstad med tillgång till mjukvaruuppdateringar?
RMn skrev:Gjorde en mjukvaruuppdatering av en ny programvara Volvo tagit fram. Min upplevelse är att jag fått en ny automatlåda. Den fungerar perfekt.
Bilen har väl inte varit servad hos Volvo ÅF så den hade väl inte fått mjukvaran som kom hösten 2019 som jag tidigare skrev om, det har inte kommit någon sedan dess vad jag vet. Bra att det löste sig.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]