Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasmusklack
Hej! Söker nu hjälp då jag inte själv listar ut det. Har fått lampan ”ABS service erfordras” ”bromsfel service erfordras” på min s60 2.5t AWD. Jag har bytt ABS ringar fram båda två alldeles nyligen och även sensorer. När man börjar köra med bilen så känns efter 50 meter en inbromsning/ABS knack från höger bak och bilen tror att den sladdar. Jag bytte därför hjulnav bak då den har inbyggd ABS ring. Men förgäves. Sensorn kan såklart vara problemet medlen om jag kopplar ur den helt o kör med bilen så säger den istället ”bromsfel stanna snarast”. Har ni någon idé? Kanske styrvinkelsensor? Har inte tillgång till någon felkodsutrustning så har inte kunnat läsa ut koderna. Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Att läsa ut felkoder är en oerhörd hjälp i felsökningen. Och man kanske slipper byta delar i onödan. Ska man jobba med bilen själv är det det första verktyg du ska köpa.
av Rasmusklack
Har tidigare försökt använda generisk felkodsläsare utan att lyckats lösa fram någonting alls egentligen. Behövs det VIDA för att få fram något eller finns det annan läsare som funkar?
av IronWolf
Hej.
Fick "ABS service erfordras" på min V70, lyckligtvis har jag läsare o fick när jag tittade på ABS fick jag "Com with Steerering angel sensor, fault". När jag sedan läste av SWAS stog det "steering angel sensor, internal fault".
O skam den som ger sig, jag rev itu så jag kunde plocka loss styrvinkelsensorn fick även med kontaktrullen.
Skall du göra detta så KOPPLA BORT BATTERIET minst tio minuter innan du börjar skruva för att inte något skall hända med krockkuddarna.
Det behövs inga spec verktyg till arbetet.
Filmer på arbetet finns på Tuben, se bara till att få tillbaka grejerna på exakt rätt sätt o vinkel så behövs ingen kalibrering.
Styrvinkelsensorn är den övre delen o kontaktrullen den undre, kontaktrullen har bara med krockkuddarna o dom andra reglagen i rattcentrum att göra så den kan vi glömma.
Jag plockade itu styrvinkelsensorn lite knepigt så det är inget jag rekommenderar.
Jag hittade inga direkta fel i denna, inte heller så mycket som kan vara fel, utan satte ihop o monterade tillbaka allt och nu har all fungerat utan felcoder i över en månad !!
Är ganska övertygad att felet bestod av dålig kontakt mellan styrsensorn o dess anslutning till "rattstången" (kontakt med tio stift).
Kanske räcker att du tar ur / sätter tillbaka sensorn några ggr för att slita rent kontakterna, vore jag du skulle jag försöka.
av Rasmusklack
Har nu fått tag i en mer avancerad läsare och kunnat läsa av lite grann. Först när jag lästa av ABS enheten så stog det ”faulty signal” på vänster fram, och båda sidor bak, men efter rensning och en stunds körning återstår endast vänster bak. Det som är mer intressant är att i CEM så står det att signal till både ABS-enheten och styrvinkelsensorn saknar, dock kan denna läsaren läsa av styrvinkelsensorn och säger att den är okej. Börjar nästan luta lite mot att byta ABS enhet men jag är fortfarande förvirrad. Någon som kan tyda? Tack för tidigare svar.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]