Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej å hå ;-)

Den lilla inramade rutan på bakre dörren ha pajat pga nåt
Min fundering är hur man sätter in en ny själv såklart
Ser inte alls avancerat ut för blotta ögat men hur gör man ?

Här har ni rutan

http://www.bilddump.se/bilder/202205302 … 14.214.JPG

Vilka verktyg ev, rengöringsmedel, olika klister, tillvägagångssätt behövs, tips och trix ?

Listen sitter kvar förresten och är ren ifrån glas
Bilden fungerar inte. har du en ny ruta? ingen aning om hur man sätter i en ny men kolla hur den gamla satt så försöker du göra likadant är nog mitt tips. Personligen kanske jag skulle lägga ett litet lager silikon för att det verkligen ska bli tätt.

EDIT:

Kanske kan hjälpa även om det är fel ruta och bil
volvo740sugmotor skrev: fre 03 jun 2022, 18:30 Bilden fungerar inte. har du en ny ruta? ingen aning om hur man sätter i en ny men kolla hur den gamla satt så försöker du göra likadant är nog mitt tips. Personligen kanske jag skulle lägga ett litet lager silikon för att det verkligen ska bli tätt.

EDIT:

Kanske kan hjälpa även om det är fel ruta och bil
Hej :)

Ja principen är kanske densamma, Och ska jag alltså ta ut listen först då sen nån form av mindre rep för att pula in rutan med listen .. Tänk om jag sliter sönder listen ? Den kanske sitter med ett starkt lim, inte lätt å få tag på sådana lister hur som helst iaf nya. Men du menar att jag måste ta ut listen alltså istället för att lirka in rutan ? ja limmet kan ju rådfråga nån online försäljare som som säljer bilglaslim eller vad som behövs, silikonlim och liknande

På vilket sätt tar man ut listen utan att slita sönder den ev med nåt rakblad bakom man liksom skalar vidhäftningen av limmet eller

Det är den här lilla rutan bara

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... M-9171082/
Du plockar ut den stora rutan först.
Sen sitter listen skruvad innanför dörrsidan samt nit i ovandel av dörren.
Sen för du ruta o list i sidled o plockar ut den.
Rensa gummilisten på glas o sätt dit den nya..diskmedel o vatten kan vara till lite hjälp.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]