Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maza
Hej. Har en 760 -90 med trasig b280motor..Funderar på att slänga in en B230f -88 i den. Då undrar jag hur det är med elsystemet och hur svårt tror ni att det kan vara att få det att fungera? Vad behöver jag tänka på när det gäller styrboxar o sånt? Vill veta så mycket som möjligt om eventuella problem med detta motorbyte.
av ZeoN
ok jag skulle inte ge mig in på detta byte om jag inte hade gott om tid.
Du kommer behöva byta hela kabelstammen för motorbytet till 230F om jag inte vet helt fel vilket innebär att allt från säkringsboxen till motorrummet, sen det mekaniska är jag lite osäker på om väellådan funkar bra ihop med din nuvarande eller om den åxå ryker, inget jobb att byte iofs inte omöjligt då ajg vet värre byten men det tar tid.
av maza
Ok. Vad är det smartaste att göra då? (och mest ekonomiska?) Motorn verkar ha skurit, den går att starta men går bara på nån cylinder o knackar o låter illa + att den har kokat. Vilken motor är lättaste att byta till förutom b280? Eller är det vettigaste o köpa en likadan spis o kasta i den istället? Renovera nuvarande motor? Vad tror ni?
av ZeoN
jag skulle kolla efter en liknande spis om jag kunde få tag i ngn annars om du nu är inne på motorbyte så skulle jag förbereda mig på en lång vinter i garaget...
vet att udda giftemål är roliga men inte lätta att ordna... satte en 230F i en rekord från -66 slutade med att jag fick ändra min 2330F till A motor med mekanisk tändning pga elproblem !
av Addekarlsson
Tänk oxå på att byta till en äldre motor i en -90 är inget bilprovningen kommer godkänna.
Jag hade letat fram en likadan motor och bytt till, för enkelheten. För som redan sagts, det är en del eljobb att bita i om du byter motor.

Mvh/ Adde
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]