Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
Hej på er! Vilka är vanliga fel på S90 från 2018 modell och framåt? Borde vara ungefär samma barnsjukdomar som på V90. Alla bilar har väl mer eller mindre barnsjukdomar och små fel. Hur länge kan en S90 bensin tänkas rulla sålänge man servar den enligt intervallerna och kör normalt och lugnt med den? Samt hur länge håller normalt turbo samt automatlådorna i dessa Volvos? Ska man byta oljan i automatlådorna efter en viss tid eller hur gör ni för att få bilen och alla delar att hålla så länge som möjligt? Behöver tips på hur jag förlänger livet så länge som bara möjligt på min S90. Dela gärna med er av tips. Förresten finns det vattenpump på dessa nya Volvos? Ska vevaxel och kamaxel hålla hela bilens livslängd eller brukar man behöva byta utbredda delar i motorn?
av AndS
Enklaste rådet "åtgärda slitage/fel".
Gäller speciellt mekaniska delar som kan generera följdfel/slitage.
Sedan är följdfrågan, hur länge är planen att behålla bilen, 5 år, 10 år eller till skrot.
av S90T5
Ska behålla bilen tills den inte funkar längre är nog tanken just nu iallafall. Men turbon och automatlådan ska väl regel hålla bilens livslängd ut?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Allt beror på körstil skötta service intervaller samt det man kan göra i förebyggande är byta oljan i lådan då o då
av AndS
Om du tänker behålla den så länge den bara rullar, följ rekommendation med oljebyte och minst en gång/år. Automat kan du väl byta olja vart 10000 mil.
Användarvisningsbild
av bem
En S90 AWD (om du tänker skaffa det) så är det nog klokt byta oljan och rensa filtret i Haldex för varje hjul regelbundet. Finns trådar här som visar hur oljan och filtret han se ut, så nog behövs det göras regelbundet även om Volvo inte har nåt oljebytesintervall på oljan i Haldex.
Det jag skulle kolla extra noga på en SPA-plattformsbil som S90 som har några år på nacken är rosten på undrerredet. Det finns exempel på riktigt rostiga underreden. Men förstås inte alla, beror väl en del på var de körts till exempel. Rostskyddet är bara medelmåttigt så det finns därför skäl att se upp så du inte drar på dig en rosthög undertill.
Jag har läst folk här byter olja i automatväxellådan regelbundet, trots det inte skall behövas enligt Volvo.
Du säger du skall ha den länge så nog klokt jobba förebyggande. Byta olja är en sån sak. Mycket elprylar i nyare Volvo men det är det i andra fabrikats bilar också så där kan du nog inte jobba så mycket förebyggande kanske. Men slarva med Volvos föreskrivna service om man skall ha bilen så länge är nog inte att tänka på ens. Kammremmen är det bara byta när det skall bytas enl. rekommendationen annars kan det bli riktigt dyrt om den går av.
S90/V90 är en bil man åker väldigt skönt i. Jag har en V90 (Recharge, Inscription) MY22 själv som jag kört med i 9 månader nu. Ingen luftfjädring. 19 tum hjul. Det finns undersökningar hur bra ägarna tycker sin Volvo är. Har inte läst nån om S90.
Lycka till med ev. S90.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Underredsbehandling, eftersom det inte är så mkt av det längre.
Oljebyte med max 1500 mil intervall i motorn och 6000 i växellådan.
av S90T5
bem skrev: sön 05 jun 2022, 21:28 En S90 AWD (om du tänker skaffa det) så är det nog klokt byta oljan och rensa filtret i Haldex för varje hjul regelbundet. Finns trådar här som visar hur oljan och filtret han se ut, så nog behövs det göras regelbundet även om Volvo inte har nåt oljebytesintervall på oljan i Haldex.
Det jag skulle kolla extra noga på en SPA-plattformsbil som S90 som har några år på nacken är rosten på undrerredet. Det finns exempel på riktigt rostiga underreden. Men förstås inte alla, beror väl en del på var de körts till exempel. Rostskyddet är bara medelmåttigt så det finns därför skäl att se upp så du inte drar på dig en rosthög undertill.
Jag har läst folk här byter olja i automatväxellådan regelbundet, trots det inte skall behövas enligt Volvo.
Du säger du skall ha den länge så nog klokt jobba förebyggande. Byta olja är en sån sak. Mycket elprylar i nyare Volvo men det är det i andra fabrikats bilar också så där kan du nog inte jobba så mycket förebyggande kanske. Men slarva med Volvos föreskrivna service om man skall ha bilen så länge är nog inte att tänka på ens. Kammremmen är det bara byta när det skall bytas enl. rekommendationen annars kan det bli riktigt dyrt om den går av.
S90/V90 är en bil man åker väldigt skönt i. Jag har en V90 (Recharge, Inscription) MY22 själv som jag kört med i 9 månader nu. Ingen luftfjädring. 19 tum hjul. Det finns undersökningar hur bra ägarna tycker sin Volvo är. Har inte läst nån om S90.
Lycka till med ev. S90.
Tack för ditt svar. Jag har faktiskt redan nu en S90 R-design från 2018 som rullat 1900 mil så inte så långt ännu. Ser man det under bilen om det kommit rost genom att bara kolla under bilen? Min har bara rullat på vanliga asfaltsvägar sedan ny så borde inte drabbats av rost undertill ännu kan man tycka. Ja eftersom jag ska ha den ett tag så vill jag redan från början jobba förebyggande med alla delar så det inte blir massa onödiga kostnader senare. Byta oljan i automatlådan är en sak som man nog borde byta regelbundet för det är nog inte billigt att byta lådan i S90. Jag följer Volvos serviceintervaller exakt med oljefilter och oljebyte samt luftfilter när det blir dags. Luftfilter är inte förrän 6000 mil och kamremmen är inte förrän 24000 mil eller 10 år så om 6 år så ett litet tag till kan jag vänta som tur är. Sedan är det ju tändstift och bränslefilter som ska bytas men jag följer intervallerna noga. Men ny olja i automatlådan måste man själv säga till om på servicen då det inte ingår i basservicen tyvärr. Men bilen lär hålla desto längre med oljebyte i lådan än Volvos som inte bytt olja i lådan. Frågan är om dessa nya Volvos S90/V90 kommer rulla lika långt eller längre än gamla Volvos? Har kvaliten blivit bättre på dessa nya modeller eller sämre. Gamla Volvos rullade riktigt långt med god kvalitet men dessa nya borde ju rulla längre med tanke på allt som utvecklas till det bättre. Jag menar att 50 000 mil borde väl inte vara några problem för S90/V90 om man servar den som man ska? Ja S90 är en sjukt härlig bil. Mkt trevlig bil med T5 motorn. V90:n är lika skön och trevlig. Snygga är det som satan är det också.
av S90T5
TommyP86 skrev: sön 05 jun 2022, 23:18 Underredsbehandling, eftersom det inte är så mkt av det längre.
Oljebyte med max 1500 mil intervall i motorn och 6000 i växellådan.
Har du tips på bra och enkel underredsbehandling? Räcker att spruta med högtryckstvätt där under? Är det avancerat jobb att byta oljan i automatlådan eller det är bäst att man lämnar in den på Volvo?

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]