Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Flinta
20 kr/lit har bensinen ökat sen jag tog körkort 1986. 20÷36=55 öre/år i ökning, det r väl inte så blodigt! ;-)
av Volvoold
Intressant läsning.
http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp

Enligt den så är det bara två länder som är dyrare än Sverige: Norge och Danmark.

Ungerns 13,22 (bensin) vore ju inte fel här också? (Orban har andra prioriteringar än Socialdemokraterna/de flesta svenska politiker. )

Ty det kostar ju på att ta hand om hela världens befolkning, utom de inhemska bilförarna/bönder/åkerier.
Användarvisningsbild
av Erik Å
800serien skrev: lör 04 jun 2022, 17:38
Sluta normalisera 24 kr litern tack! Det är vansinne.
Du menar att när vi passerat 30 kr så kommer vi att tycka att 24 var onormalt billigt? :-/
Det är nog bara att försöka vänja sig och planera för elbil. Kriget i Ukraina lär inte ta slut i närtid om nu inte Putin trillar av pinnen. Och även om detta skulle hända hända så återgår vi till planen att fasa ut fossilbränslen med straffavgifter
Användarvisningsbild
av Micce1980
Volvoold skrev: lör 04 jun 2022, 19:35 Intressant läsning.
http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp

Enligt den så är det bara två länder som är dyrare än Sverige: Norge och Danmark
Priserna är från 2022-03-15 ;-) Idag kostade iaf 1l :-) diesel 21.47 sek i Danmark

Har aldrig tidigare brytt mig om stor tank men numera tankar jag ca 1/3 utomlands. Innan tankade jag alltid upp i Sverige men någon måtta får detta vara ;-)
Användarvisningsbild
av 800serien
valln skrev: lör 04 jun 2022, 17:47
valln skrev: lör 04 jun 2022, 17:37 Bensinen blir dyrare på sommaren för då kör vi mera bil.
Jag kanske är ekonomiskt priviligierad vit man, men min kostnad för fördyringen av bensinen är 1-2 procent av nedgången på mina aktier och fonder...
Må vara men man får tänka på att alla bor inte i Stockholm eller tjänar miljonsummor. Det finns vanliga svenskar som bor ute på landsbygd också. Hälften av bensinpriset är skatter som MP och Sossarna står för.
Användarvisningsbild
av 800serien
valln skrev: lör 04 jun 2022, 22:12
StefanN skrev: lör 04 jun 2022, 18:48
864127CF-3E22-49D7-B1BB-82BD1D6891AF.jpeg
Länken:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... att-stanna
Dessa jävla tomtar i regeringen gör inget för att sänka drivemedelspriserna, alla pengar kastas åt mångkulturen somt totalt spårat rakt ner i helvtetet med våldsamheter dagarna i ända. Nej fyfan för detta landet.
Användarvisningsbild
av 800serien
Erik Å skrev: lör 04 jun 2022, 22:43
Du menar att när vi passerat 30 kr så kommer vi att tycka att 24 var onormalt billigt? :-/
Det är nog bara att försöka vänja sig och planera för elbil. Kriget i Ukraina lär inte ta slut i närtid om nu inte Putin trillar av pinnen. Och även om detta skulle hända hända så återgår vi till planen att fasa ut fossilbränslen med straffavgifter
Ja, det är så dom vill ha det.

Nej du, här planeras inte för elbil. Vem ska köpa den? Ska Magdalena Andersson ge oss en? Jag tänker inte köpa en frivilligt för en halv till en miljon kronor.

Hoppas på förändring i det här landet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min förhoppning är ju att det blir billigare och "enklare" att elkonvertera gamla bilar(priserna för elmotor och batterier lär väl sjunka skapligt allt eftersom folk kvaddar sina nya teslor... likaså lär efterfrågan på modulära styr- och laddstystem öka).
För min största anledning till att inte vilja ha en elbil(eller någon ny bil för den delen) är för att dom är hemska, på tok för mycket onödigt skräp(som givetvis är tvärlåst av tillverkarna) som kan krångla(som man, pga. tillverkarna, inte kan göra ett skit åt själv), överlag betydligt plastigare i både kvalitee och känsla, och en markant frånkoppling mellan förare och maskin. Att dessutom ha en klump i magen varje gång bilen bestämmer sig för att uppdatera sig själv är något jag gärna slipper, tack...(pik till bl.a. volvos uppdatering som i må hända sällsynta fall gjorde att bilen inte går att låsa upp...).
Nyare bilar känns mer som att köra en racing-sim på datorn än att framföra ett verkligt fordon... Heck, vissa bilar kommer ju t om med racingspel installerade som man kan spela med bilens ratt och pedaler :-/ Att en sån sak ens är möjligt är ju ett praktexempel på att bilens kontroller inte är riktigt sammankopplade med bilen, utan sköts med hjälp av elektronik....

Elektronik är kul, men vissa saker borde stanna som helt mekaniska när det gäller fordon... Därför är min förhoppning att elkonvertering av gamla bilar blir mer tillgängligt :-)
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 93

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]

Läcker spolarvätska avstängd