Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Philipume
Hej! Gul motorlampa lyser och får felkoden P0011 Intake camshaft position timing over-advanced (bank 1).
Har en V70N -05 bensin.

Jag har bytt motorolja i bilen (det var dags för service) men felkoden kom tillbaka snabbt igen efter jag nollade den.
Jag har haft loss solenoiden och rengjort samtliga delar grundligt och smort upp igen.

Bilen går klockrent i övrigt och har kört med detta i någon vecka nu. Känns lite som ett glapp eller sensorfel. Men blir misstänksam då felet bara kommer tillbaka när motorn är varm. Några tips?
youknas skrev: tor 02 jun 2022, 09:08 Kan det vara så att solenoiden nyper när den är varm?

Kan även vara remmen som hoppat ett kugg om man har otur.
Kan såklart vara så att den nyper när den är varm, det känns svårt att testa.

Borde väl vara nedsatt prestanda om remmen har hoppat? Tror inte detta hänt.

Läste på en annan tråd om en äldre bil att ECM som styr vvt-ventilen kan ha tappat sin mappning om bilen stått utan batteri en längre period. Och att den kan hitta tillbaka eller lära om sig efter man kört lite längre med bilen. Det har min gjort på grund av generatorproblem. Det var efter detta som P0011 började komma. Någon som har koll på om min bilmodell har samma funktion gällande ECM?
Användarvisningsbild
av lennarte
Philipume skrev:Borde väl vara nedsatt prestanda om remmen har hoppat? Tror inte detta hänt.
Jag har alltid gjort all service och reparationer på alla mina/våra bilar under alla år (sedan första bilen 1972) utom en enda gång. När det var dax för kamremsbyte på frugans förra bil (VW Passat -04) så räcke tiden inte till så det fick göras på en verkstad. Det gick bra men dom hade lite problem med en kamaxel givare. För något år sedan var det dax igen och nu gjorde jag det själv, det var inte så lätt men det gick bra. Dock stod kamaxlarna en kugg fel. Så visst kan man köra med kamaxlarna en kugg fel (körde 6 - 7 år så). Inte konstigt att dom hade problem med kamaxel givare. Men det märktes att det att det var mer rätt när det blev rätt. Kändes som 20 - 30 hk mer. Nu körde jag nästan aldrig denna bil, hade jag kört den mer hade jag nog märkt skillnaden redan från början
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]