Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte yttre styrled bägge sidor. V60 Drive 1,6 diesel. Följde denna videon.

Jag lossade muttern på styrstången typ ett kvarts varv, lossade resten av styrleden och bytte. Sedan spände jag muttern igen, räckte med ca ett kvarts varv så den hamnade typ exakt i samma läge som förut.
Mätte även med skjutmått före och efter bytet, så som i videon, och gänglängden är samma. Ratten står heller inte snett, står helt rakt.

Nu till problemet, det hugger lite i ratten när man svänger vid fullt rattutslag, tex vid fickparkering. Märker också att när man vrider ratten och kommer nära ändläget medan bilen rullar, så fortsätter ratten snurra nästan själv tills man kommer till fullt rattutslag, alltså ”hjälper till” sista kvartsvarvet.

Köpte lemförder styrleder. Gamla art nr var 1002343 (höger)
https://www.skruvat.se/show.aspx?k=137987

Tror ni en hjulinställning behövs?
Det där med och räkna antal varv eller dra mot kvarsittande mutter gäller bara om man sätter tillbaka den man skruvat bort.
Eftersom ratten gör som den gör tror jag dina hjul står "Toe-ut" eller som det egentligen heter "negativ Toe-in".
Du har 1,5 mm stigning på gängorna (vanlig gänga på detta) vilket gör att "kommer du in" ett halvt varv fel på gänga gör det 1,5 mm ändrad Toe in om båda nya är lika. Är dom dessutom 0,5 - 1 mm skillnad längd vilket inte är ovanligt, kan (i värsta fall) dra iväg till 4 - 6 mm ändrad Toe-in.
En felaktig hjulinställning borde inte kunna gör så att något upplevs som det hugger.
Tack för alla svar. Hur vet jsg om jag behöver höra en hjulinställning? Det behöver alltid göras hjulinställning efter ett sånt här byte då?

Vet inte om jag skulle säga hugger, men det känns som att något av hjulen glider på asfalten istället för att rulla fram (vid fullt rattutslag)
96318EB4-4955-4A61-AD6B-749AC22F2185.jpeg
96318EB4-4955-4A61-AD6B-749AC22F2185.jpeg (3.25 MiB) Visad 1740 gånger
7F16F10D-1EF0-4782-9E83-15EDC60F94FE.jpeg
7F16F10D-1EF0-4782-9E83-15EDC60F94FE.jpeg (3.66 MiB) Visad 1740 gånger
Du måste göra en hjulinställning när du har bytt en styrled som denna, det kan skilja rätt mkt mellan gamla nya. Det är ju därför du upplever fenomenet du beskriver.
Om ratten är tillbaka i exakt samma läge när du kör på raksträcka så har du nog i princip samma toe som innan bytet. Om den sen var rätt eller fel är en helt annan fråga :-D
Jag kollar alltid toe-inställningen när jag meckat med något i framvagnen, det behövs så lite för att den ska dra iväg och däck (plus bränsle) är ju dyra.. Förutom då så bör man nog kolla toe typ minst vart 4-5:e år, gummibussningarna i länkarmarna sätter sig med tiden.
Kolla att länken mellan inre och yttre styrled är lika lång på vänster och höger sida. Är de inte lika långa så sticker toe iväg till fel värde vid fulla rattutslag (Ackerman blir fel)
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]