Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeR
Hej.
Är det någon som vet om det går att eftermontera ratt med rattvärme i en v90 ( tyskimport utan rattvärme ).
Räcker det med ny ratt och uppdatering av mjukvaran?
Har fått olika svar från bilia.
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning, Tobbe
av Xanthopteryx
Spakställ har jag bytt på minn, garantiärende, men frågade då även om pris om man skulle köpt stället löst (utan montering) och det låg på drygt 2.000 (så helt rimligt ändå kändes det som). Pris på övriga delar vet jag inte. Pris på jobb vet jag inte. GÖr du det själv så tänk på krockkudden...
av TobbeR
Tack för snabba svar - enligt en på bilia så är kablaget annorlunda på min bil utan rattvärme…
Någon som vet?
Ratten byter jag själv och lämnar in för mjukvaran om detta är möjligt alltså.
av Xanthopteryx
Som du ser i tillbehören så... har Bilia fel.
Spakstället är det som skiljer (och ratten då såklart).
När de garantibytte mitt spakställ blev det ett tvådagarsjobb då de hade fått fel ställ, utan rattvärme. Därför byts stället som du ser i monteringsanvisningarna.

Så, enligt tillbehörskatalogen är det bara att betala och se glad ut. Och programmera in rattvärmapplikationen.
av BiggBifuel
Det gjordes en felavläsning på bilen, det handlar om rättuppvärmning, vad betyder det eller är det typisk Volvo felkod utan problem? Kretsspänningen är utanför gränsen och intermittent (periodisk, ojämn) . Det är en värmekabel i ratten så det handlar om elektronik, antagligen också om någon typ av självreglerande värmekabel? Felkoden är B15051B och B15051C)

Utläsning enligt nedan:
Räknare 1: Påbörjade driftcykler sedan senaste var aktiv 128
Räknare 2: Påbörjade driftcykler sedan senaste var aktiv 89
Räknare 3: Påbörjade driftcykler sedan senaste var aktiv 149
Räknare 4: Påbörjade driftcykler med aktiva fel 28

Tänkte att eluppvärmd ratt kostar 10 000 kr och finns garanti, frågade en servicetekniker på Volvo verkstad på Södermalm, STHLM sa att det är normalt fel att ratten blir för varm och det är bara byta, men tittar på forumet och hittar inte att det är något speciellt problem och blir nyfiken, om det finns ett problem eller det var något som hen bara slängde ur sig....
av Xanthopteryx
Har du garanti på bilen? ELler förstod jag det fel?
Är det garanti så bara lämna in.

Hävdar Volvo att det är ett känt problem, be de ge dig en utskrift av TJ (tekniska journalen) som beskriver detta problem.

.. Jag tänker ändå att byggnader[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd di[…]

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte l&ari[…]

https://www.volvoforums.org.uk/forum/technical-top[…]