Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoricki
Som rubriken lyder har jag problem med acn. Den kopplar inte in alls. Har felkod P0647 a/c clutch relay control circuit high. Kan tillägga jag försökt med attt nolla felkod och byglat relät utan resultat. Om jag hittat rätt relä vill säga, ett svart relä som sitter i säkringsboxen vid luftburken? Felkoden kommer direkt vid tändning. Någon med erfarenhet? Bilen har rullat långt. Kan de vara magnetkoppling som är slut? Har inte gjort några andra felsökningar. Mvh Rickard
av Yaniz
Volvoricki skrev:Får provtrycka systemet, får ändå vara nöjd efter drygt 50 tusen mil :-D
Gosse lelle, du kan skatta dig MYYYYYYYYYCKET lycklig. Jag fick problem med mitt ac-system vid ca 10.000 mil. Slår den inte på kan det mycket väl vara för lite köldmedium.
av Volvoricki
Ja den har slukat reparationer på en del annat istället :-/ tänkte mer på felkoden säger fel på relä, kan ju givetvis vara en massa andra orsaker. Byta ett relä sen går det igen kanske är för bra för att vara sant :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har något minne av att den felkoden kan sättas felaktigt om det är för lågt tryck i systemet. Det "tror" att felet är där, men det är det inte.
Fast det här är jag inte säker på.
av Volvoricki
Okej jag har också den känslan att trycket är för lågt. Jag ska köra ett trycktest och se om dommen blir sådan. Den kylde bra i fjol och har inte en aning när trycker isf skulle försvunnit, den griper inte ens in vid körning i svalare temperaturer. Vill inte köra en sommar med rutorna nere :-)
av Volvoricki
Uppdatering! Har nu kollat trycket på systemet. Där är tillräckligt med gas för att kompressorn ska starta och inga läckage, jag har även 14,75 volt fram till kompressorn. Trycker jag på magneten så rör den sig minimalt, kanske 0,1 mm. Kan tillägga att samma felkod sätts in direkt vid tändning. Jag behöver alltså inte ens starta bilen innan felkoden kommer. Är inne på köpa en begagnad kompressor om det är boven. Om ingen annan har någon annan teroi att testa innan ett byte?
Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]