NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Hej alla

Behöver akut hjälp med bilen. Jag har bytt koppling + urtrampningslager pga läckage men nu när jag montera och lufta allt så hände samma sak igen fast med nya delarna. Vad är problemet och vad orsakar detta?
Har dessa cylinder någon tryckvebtil som öppnas vid hög tryck? För det läcker efter att ha pumpat pedalen några gånger och då rinner det mellan lådan och motorn.

Kan huvudcylindern vara den som ger hög tryck?

V50 1.8 momentum 2007
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du rätt bromsvätska? Fel sort kanske kan förstöra packningarna?
Har svårt att tro att det skulle kunna bli övertryck, huvudcylindern ska väl bara kunna pumpa lagom vätskemängd för att manövrera slavcylindern precis så mycket som det behövs..
Möjligen om slaven av någon märklig anledning inte är ihoptryckt av solfjädern när man börjar trampa?
av Alexxelax
Erik Å skrev:Har du rätt bromsvätska? Fel sort kanske kan förstöra packningarna?
Har svårt att tro att det skulle kunna bli övertryck, huvudcylindern ska väl bara kunna pumpa lagom vätskemängd för att manövrera slavcylindern precis så mycket som det behövs..
Möjligen om slaven av någon märklig anledning inte är ihoptryckt av solfjädern när man börjar trampa?
Ja vätskan ska vara godkänd. Men detta är en helt ny slavcylinder som monterades igår och luftades idag. Tror inte packningarna hinner ta skada men kanske har fel, men vätskan är rätt.

Det finns inte mycket mer som kan orsaka detta tänker jag om alla delar är nya förutom rör och kopplingscylindern.

Koppligen fungerade och tog bra om man bortser från läckaget då, men märkligt fel detta, har bytt många innan utan något problem
av Alexxelax
Såg nyss på vida att man ska lägga flytande packning, kan det stämma? aldrig gjort eller vart med om det innan och kan det ha orsakat läckaget och inget är fel? Fanns inte spår av gammal packning heller
Användarvisningsbild
av Erik Å
Flytande packning, WHAT :-/ Ska inte slavcylindern vara en tät enhet?
Är det inte smörjning av splinen som du har sett? Den ska tydligen smörjas med något specialfett så att lamellen glider lätt.
Har aldrig meckat med kopplingen själv men volvoverkstan påstod att det var så..
av Alexxelax
Erik Å skrev:Flytande packning, WHAT :-/ Ska inte slavcylindern vara en tät enhet?
Är det inte smörjning av splinen som du har sett? Den ska tydligen smörjas med något specialfett så att lamellen glider lätt.
Har aldrig meckat med kopplingen själv men volvoverkstan påstod att det var så..
Ja, det står "Ditsättning Använd: Flytande packning, 1161059" sen en bild där man ska lägga en sträng runt hålet typ. Fett följde med så den fettade jag splinsen med men detta ska vara flytande packning. Men ju mer jag tänker och kollar på de så verkar läckaget komma från någon tätring inuti men varför denna återigen har börjar läcka är frågan, då man inte vill göra om jobbet igen med samma resultat. Märklig grej det här, de enda jag kommer på är just övertryck och det är kopplingscylindern men då detta även verkar vara en massa jobb och ännu en kostnad så vill jag få det bekräftat här
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]