Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Kopplingspedalen har börjat fastna nere nån centimeter från golvet. Men kopplingen fungerar som vanligt känns bara som den tar långt ner. Och ibland så sprätter Kopplingspedalen upp helt.
Bilen är en volvo v60 2017 d4. Och ungefär en vecka innan problemen började så bytte jag vänster bromsok bak. Kan de ha blivit luft I kopplingen pga detta? Luftade ju på oket när jag hade bytt...
Har även läst de kan va nån fjäder vid pedalen som kan gå sönder men ibland så kommer ju pedalen upp helt, den sprätter upp ibland.
Nån som har nått tips?

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova fyll upp behållaren till max-strecket, intaget till kopplingen sitter högt upp i behållaren så den kanske sög in luft när du bytte ok..
av abel1
Ja prövade o fylla i till lite över max nu . Och just när jag trycker på pedalen stillastående så fungerar den. Har inte tid o pröv köra för än i morgon. Men går det att lufta kopplingen om de inte hjälper? Hur hör man det?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Sitter det inte en "däckventil" där hydraulröret går in genom sprängkåpan runt kopplingen (på framsidan mot kylaren)? Så är det på de äldre bilarna iallafall, trycker man in mittstiftet i ventilen så borde ev. luft komma ut.. teoretiskt i alla fall :-)
av abel1
Har hittat en nippel med gummihatt på . Såg inte om de är modell "däckventil" för de var vårt o komma åt men den satt här om de är denna du menar?
20220531_125646.jpg
20220531_125646.jpg (2.21 MiB) Visad 3186 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Oftast brukar det vara en öppna/stäng nippel samma/liknande som till bromsoken. Fyll behållaren ända upp och se till att pedalen är uppe, ända uppe till stopp. Öppna nippeln och låt det droppa. Se till att nivån absolut inte sjunker under nivån till slangen. Ofta räcker detta, men gör det inte det får du trycka ner pedalen och kort öppna och stänga nipplen utan att lyfta upp pedalen. Prova sedan att "pumpa" upp och ner några gånger, för att sedan hålla ner pedalen och kort öppna och stänga nippeln. Det "Känns" i pedalen när det börjar fungera, och håll hela tiden koll på nivån i behållaren.
av abel1
Gjorde detta nu men blev bara sämre nu kopplingen....man måste pumpa flera gånger nu innan den fungerar.
Kanske är skavcylindern som är skrot...verkar vara vanligt på dessa bilar om man läser på nätet
Naturligtvis kan det var slavcylindern som gett upp. Men eftersom den börjar strula i närtid efter du hållit på med hydraulsystemet skulle jag först säkerställa att det inte är orsaken till problemet.

Om det var min bil skulle jag börjat med att lufta ordentligt med utrustning som kan trycksätta bromsvätskan. Antigen via t.ex. https://www.mekonomen.se/bromsluftare-1 ... lsrc=aw.ds. Det finns ännu bättre varianter, t.ex. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 7UQAvD_BwE. Det går naturligtvis också att lämna in den.

Jag lyckades själv tömma bromsvätskebehållaren på min V70N en gång i tiden och fick skaffa en bromsluftare för att få kopplingen att fungera. Där var det rätt klart att det inte var slavcylindern som ställt till det, eftersom kopplingen slutade fungera i direkt anslutning till bromsjobbet.
av abel1
Den översta du länkade till har jag luftman. Kanske ska testa den....kommer inte ihåg vilket tryck man skulle ha dock..... såg även en youtube film där dom luftade med en slang på nippeln och sen slangen ner i en halvfylld flaska och sen pumpade han på kopplingen och fyllde behållaren. Gjorde det några gånger o de verka bli bra. Nån som testat nått sånt?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw