Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kardan79
Hej!

Är ägare till en V60 d3 2012 som har rullat 18500mil. Under senare tid har har det uppstått ett tråkigt problem, som blir värre och värre. När bilen är kall märks det inte av, men när jag har kört ett tag (oljan blivit varm?) så hugger det som f.n när man lägger i driven.
Är orolig att jag behöver byta låda...

Några idéer om vad det kan vara för fel/vad jag kan göra åt det?

Bilen är servad enligt bok på märkesverkstad sedan ny.

Mvh
Daniel
av JcN
Högst troligt internt läckage. Våran V50 d3 automat -12 betedde sig precis som du beskriver och det var internt läckage som var felet. Volvo felsökte, la in senaste mjukvara och adaptera på nytt men det hjälpte inte.

Visst är det ett sjukt tråkigt beteende men vad jag har fått förklarat så kommer den inte rasa men inte bli bättre heller. Kan man leva med att det smäller till lite så är ju det billigare än att byta till en låda som högst troligt är begagnad och får samma problem efter ett tag igen.

Vi har fått våran bytt på försäkringen 2ggr, senast i Augusti -21, får se när det är dags för internt läckage igen. Blir att leva med problemet i så fall då försäkringen löpt ut för maskinskada.

// Jonas
av dannesk
Detta är tyvärr standardbeteende på många Geartroniclådor när oljan blir varm, finns mjukvara som programmerar om ventilpaketet så flödet reduceras när oljan blir varm. Finns många inlägg om detta i forumet. Jag fick ny låda på garantin när min gått 1800mil pga ventiläckage (efter Volvo centralt kollat driftloggen i lådan) och den nya lådan började få samma tendenser (fast hade inte ventilläckage) efter 1år men allt löste sig med den nya mjukvaran.
Jag skulle oavsett börjat med en riktigt spolning av lådan (inte bara oljebyte) iom att den gått så långt och även verifiera med Volvo ÅF att lådan verkligen har nya mjukvaran annars uppdatera lådan.
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?