Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
zoran skrev:
VolvoB20 skrev:
~Kalle~ skrev:Jag har läst på aftonbladets hemsida om en som var med om en liknande upplevelse med en Ford Mondeo var det. http://www.aftonbladet.se/bil/trafik/article487758.ab
/Kalle
Öhhhhh vad har han för bromsar, helkass eller ???????????? Om jag stampar på bromsen så har motorn inte en chans att accelerera bilen!!!!

Eller har han 1000 hk och 1000 Nm i sin fordmotor ????
Min tanke också.
Aftonbladet skrev: – Jag tryckte på alla knappar på ratten som har med farthållaren att göra, stampade på bromsen, tryckte ner kopplingen.

Men det gick bara fortare och fortare och gaspedalen var låst, platt mot botten.
Oj, intressant..... trots att killen har trampat ur kopplingen accar bilen som en raket .......
Aftonbladet skrev: När bilen var uppe i 160 fick Johan panik. Han tog spjärn mot ratten och tryckte ner bromsen med högerfoten allt vad han orkade.

Först efter flera minuters kamp med bromsen började bilen äntligen sakta ner.
Oj, har han keramiska bromsar på Fården eller. Om jag skulle ligga med fullgas i flera minuter samtidigt som jag maxbromsar på samma gång skulle skivorna ha smält för länge sedan ....
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
zoran skrev:Om man slår av tändningen på min bil engageras inte rattlåset. Det gör det ifall jag vrider nyckeln tillbaka till läge "0". Fast då gäller det också att vara kall i huvudet att vrida nyckeln ett snäpp och inte hela vägen.
Visst, men som sagt du sitter kanske då i en skenande bil och ska försöka stoppa den genom att vrida tillbaka nyckeln - men inte för långt för då kan rattlåset gå i. Måste vara lätt att i upphetsningen vrida tillbaka för långt, och det kan vara knepigt att få rattlåset att släppa igen. Bara man är medveten om risken. Skulle nog försöka det som absolut sista utväg, det händer väl andra saker när tändningen slås av också som att styr- och bromsservo inte hjälper till längre etc. Har man manuell låda kanske man kan koppla ur, lägga i friläget, bromsa som f-n och slå av tändningen när man fått stopp eller farten är låg (och hoppas att motorn inte skär under tiden, fast det finns väl en varvtalsbegräning som ska gå in för att förhindra det?).

Nu har det bränt en kabel igen :D Har t&[…]

installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]