Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

frippe64 skrev:
VolvoB20 skrev: sön 15 maj 2022, 09:09
EbbevonVolvo skrev: sön 15 maj 2022, 02:07 0 kg. :-D
Ni skämtar, det kan inte stämma, inte skulle väl Mercedes producera sådan kvalificerad dynga att man inte ens kan dra en liten lätt 750 kg obromsad kärra :-o :sick: :-o

Varför är det så svårt att hitta ett datablad på deras webbsida där man kan hitta fakta.

Har haft en VW 1300 Bubbla med 50 hk och den är godkänd för 800 kg.. Inte kan en spillans ny Merca från 2022 vara sämre,
Enl. Transportstyrelsen för DDM96G:

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
750 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1480 kg
Eftersom jag skrivit på ett kontrakt och köpt en EQB så vet jag att den inte får dra någonting, i alla fall enligt Mercedes. Varför uppgifterna på Transportstyrelsen säger att den får det vet jag inte. Nog något som följt med från bensin och diesel bilarna, GLB.
Mercedes agenten kunde inte förklara, eller visste varför, den inte får dra så spekulerade vi. Kan vara så att batterierna tar så mycket plats att det inte finns plats. Kan också vara så att draget skulle kunna gå in i batterpaketet vid en eventuell olycka.
Den mindre EQA får ha drag!!! Men där ligger batterierna staplade på varandra så att golvet i baksätet är väldigt högt, så där sitter man med knäna i armhålan.
Att en elbil kan ha dragkrok är ett obetydligt försäljningsargument utöver en liten klick i några nordiska länder. Det är inte viktigt nog att konstruera bilen för det helt enkelt. ID3 kan inte heller ha dragkrok (men id4+5 kan det).
frippe64 skrev: sön 15 maj 2022, 09:43 Enl. Transportstyrelsen för DDM96G:

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
750 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1480 kg

Dock anges inte Max släpvagnsvikt eller Max släpvikt för kärra, så då får den väl inte dra något alls kanske?
Det är bara teoretiska vikter står det ingen max släpvagnsvikt så får den ej dra något.
Lövet skrev: sön 15 maj 2022, 12:02 Att en elbil kan ha dragkrok är ett obetydligt försäljningsargument utöver en liten klick i några nordiska länder. Det är inte viktigt nog att konstruera bilen för det helt enkelt. ID3 kan inte heller ha dragkrok (men id4+5 kan det).
Det stämmer. I Kina kör Ikea hem varorna, bär in dem och monterar ihop sakerna åt dig. Så drag eller verktyg är en ickefråga. Inte ens bagage är ju nödvändigt.

Det är ju bara så jädra drygt att ha behov som ingen tillverkare kommer uppfylla när bens o dieselbilar går i graven, samtidigt som man tvingas köpa deras produkter lik förbaskat. Körde släp 4 ggr i helgen som var tex. :crying:
VolvoB20 skrev:Körde släp 4 ggr i helgen som var tex. :crying:
Om du åkte 4ggr så kan det ju inte varit så långa sträckor? Jag kör också släp ofta med elbil, det fungerar hur bra som helst. Men då är det i och omkring stan några mil åt gången. Husvagnssemester är inget man kan använda elbil till än så länge menar jag (vissa självplågare menar dock att det funkar visst ;-) )
Lövet skrev: mån 16 maj 2022, 14:03
Om du åkte 4ggr så kan det ju inte varit så långa sträckor? Jag kör också släp ofta med elbil, det fungerar hur bra som helst. Men då är det i och omkring stan några mil åt gången. Husvagnssemester är inget man kan använda elbil till än så länge menar jag (vissa självplågare menar dock att det funkar visst ;-) )
Inga långa sträckor men det vägde 2000 kg vid varje resa och det finns ju ingen elbil i normalprisklass som klarar. Ofta blir det längre resor (djursjukhus, tävling, hingststation) men inte denna gång.
VolvoB20 skrev:Inga långa sträckor men det vägde 2000 kg vid varje resa och det finns ju ingen elbil i normalprisklass som klarar. Ofta blir det längre resor (djursjukhus, tävling, hingststation) men inte denna gång.
1800kg klarar min (som kostar mig samma per månad som min Audi A4 2.0tdi+diesel), det får räcka. Men jag behövde hyra bil när jag skulle flytta 2.5ton båt 15 mil bort häromsistens. Det orkade jag inte med med elbil. Många laddstationer är helt omöjliga att få in bil+släp på och den släpvikten finns nog ingenstans på elsidan ändå.
Lövet skrev: mån 16 maj 2022, 22:20 . Men jag behövde hyra bil när jag skulle flytta 2.5ton båt 15 mil bort häromsistens. Det orkade jag inte med med elbil. Många laddstationer är helt omöjliga att få in bil+släp på och den släpvikten finns nog ingenstans på elsidan ändå.
Jodå. BMW IX drar 2500 kg. Men drar ju iväg över miljonen i pris vilket är på en annan planet för mig. Får vänta och köpa den begagnad om 6-7 år när den kommit ned lite i pris och hoppas att batterierna sen håller i lika många år till..

Lövet skrev:
Hallå där! Det var ingen plåga! Det var fantastiskt! Bild
En sån fantastisk dragbil!
Blir husvagn i sommar igen! Bild

Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 306
  • 307
  • 308
  • 309
  • 310
  • 445

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]