Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gabbeköper
hejsan, har ett hemskt oljud från kamrem området på min v70 03 2.4t

länk för att lyssna själv:

är osäker på om det är ett vvt hjul eller vattenpumpen som gått, eftersom det droppar något precis under. (både motorolja och kylarvätska försvinner) rent visuellt och konsistens verkar det vara motorolja men jag vet inte om det är kylarvätska som kommer i kontakt med smuts. kylarvätskebehållaren töms ganska fort men någon minskning i motorolja är inte dokumenterat (se video)
https://www.youtube.com/shorts/tUYPwNwiqdk

vad tror experterna?

bilen ska in på kamremsbyte snart och då byts vattenpump, återstår problemet är det naturligtvis vvt hjulet som glappar och släpper ut olja runt i kring kamremmen vilket jag helst undviker. därför är det kanske bra att byta vvt hjulet i samma vända som kamremmen för att spara på arbetskostnaderna. någon som har experience med att byta ett sådant här vvt hjul på en p2 v70/s60? vad gick det på?

tack!
av Storfot
VVT:n kostar väl 4000 ungefär. Om det görs i samarbete med kamremsbyte så är ju det mesta av arbetet redan gjort, så för en van mekaniker borde det väl inte speciellt lång tid att byta det. Under förutsättning att kamremsbytet är tänkt att göras på det mer seriösa sättet med låsning av kammar och inte snabbvarianten där man nöjer sig med att sätta den nya remmen lika som den gamla.
Om den läcker olja och du är osäker på var så är det väl lika bra att passa på att byta alla tre axeltätningarna också.
av gabbeköper
tack för svaren, mina misstankar stämde och den läcker olja pga dåligt vvt hjul / kamaxeldrev. om du har samma problem eller samma ljud som i min video så är det ett glappt vvt hjul som kostar 12,000kr att fixa på verkstad om du byter kamrem och vattenpump i samma veva.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]