Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tkntkn
Funderade på att ta en V70 Flexifuel som tjänstebil. Började bygga och märker till min förvåning att man inte kan få bilen med Automatlåda???

Hur kan man släppa en bil 2007-2008 utan att ha automatlåda som option??

För mig går det bort då jag sitter och harvar på Essingeleden dag ut och dag in.

Tror att det ska komma en starkare modell senare, förhoppningsvis med automatlåda som option.
Användarvisningsbild
av ziaal243
jag håller med det tkntkn. det är idiotiskt att släppa en sån utan aut låda, men det kommer komma en 2,5FT nästa år med 200 HK och då kan du välja aut till den. Du kan besöka http://www.automotorsport.se och där står det lite om volvos turbo etanol. det var där jag läste att den kommer komma under våren 2008
Användarvisningsbild
av wide
tkntkn skrev:Funderade på att ta en V70 Flexifuel som tjänstebil. Började bygga och märker till min förvåning att man inte kan få bilen med Automatlåda???

Hur kan man släppa en bil 2007-2008 utan att ha automatlåda som option??

För mig går det bort då jag sitter och harvar på Essingeleden dag ut och dag in.

Tror att det ska komma en starkare modell senare, förhoppningsvis med automatlåda som option.
Nya V70 mkt fin bil men ack så tung. En ford 145hk motor med automat, låter ju nästan farligt slö. Bättre att vänta tills 200hk kommer om man nu vill köra etanol.... :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Den skulle bli hopplöst slö, 0-100 på typ 13 sekunder. Sedan har det ju med miljöbiten att göra också. Automatlåda skulle göra den 'skitigare'. Vänta isåfall tills 2.5FT kommer och välj till automat.
av ljungström
Har haft en Ford Mondeo med samma maskin som kommer i Volvon och automatlåda. Den var seeeeg och törstig. Skulle nog inte bli bättre i en tung V70. Nu satt det iofs en gammal 4-stegsautomat i den bilen (årsmodell -04).
Användarvisningsbild
av kurregus
Är det någon som vet hur hög förbrukningen av E85 kommer att bli med 200T-motor?

Det är verkligen ett dilemma tjänstebilsåkare i Stockholm står inför. Det är viktigt att bilen är en "miljöbil", men V70 blir en törstig sådan. Det bästa motoralternativet i V70, om man slipper ta hänsyn till trängselavgifter och tjänstebilsregler, är en diesel.
av mikeS80
I senaste numret av Auto Motor & Sport (Nr 24) jämförs Volvo V70II 2,0F med SAAB 9-5 2,0t BioPower.

Auto Motor & Sport är oväntat positiv i sitt omdöme av Volvo V70II 2,0F främst beroende på att den lättare motorn gör att bilen fått trevligare köregenskaper jämfört med alternativen med fler cylindrar. Även styrning och växellåda får beröm vilket är ovanligt att komma från Auto Motor & Sport.

Man klagar dock på den klena effekten på 145hk och efterlyser turbomatning.

Intressant information är att den nya DSG-låda MPS6 verkar vara tidsatt för introduktion vecka 46 2008.
tkntkn skrev: Hur kan man släppa en bil 2007-2008 utan att ha automatlåda som option??
Jo, självklart borde de ha sett till att ha en etanolmotor med automat vid introduktionen. Tycker att resonemanget om att etanol och automat inte kan/bör kombineras är kortsynt. Är ju fler och fler som vill ha automat. Är ju inte så miljövänligt heller med stora törstiga etanolbilar jämfört med små bilar med andra drivmedel om man räknar in all miljöpåverkan för hela produktionscykeln. Tycker f ö etanol är lite av "stolpe ut" men utgör en god "väckarklocka" för målvakten och visar att det går få fram alternativ. Fungerar i mindre skala i väntan på plug-in elhybrider, men utgör inget som kan ersätta olja på bred front.

Möjligen är 2.0F för klen för trevlig upplevelse med automat, men samtidigt har det ju gått förr med lite klenare motorer och automat så varför inte låta kunden välja (säljaren kan ju varna och byggsidan på webben kan ju informera/varna)? Det kommer ju en starkare etanolmotor senare - finns det inte automat till den så måste volvo helt ha tappat greppet om hur marknaden fungerar. Om man orkar hålla ut kommer det även en DSG låda nästa höst (vet inte varifrån den tas). Konceptet har fungerat väl inom VAG bilar och det blir mist lika bränsleekonomiskt som manuell.
Användarvisningsbild
av Driftarn
Lägg ner etanol och satsa på diesel
Användarvisningsbild
av nike69
Driftarn skrev:Lägg ner etanol och satsa på diesel
utveckla gärna kommentaren.
Jag blir nyfiken hur du tänker/tycker :roll:

Upplever att bilen drar lite väl mycket soppa[…]

Hej! 6f9d52e1-a345-4c34-aa31-f8629f146849.jpg […]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]