Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kolbackx
Jag är spekulant på en Volvo D2. Ja, jag vet att den är riktigt slö men låg skatt och förbrukning är prio. :-)

Är dock lite fundersam på om det är Power Shift eller Geartronic i den här modellen? Det står att den ska ha Geartronic på car.info men en kompis menar att D2 alltid har powershiftlådan? Och att den ska ha dålig kvalitet/sämre driftsäkerhet? Någon som kan reda ut?
D2 som motor finns så vitt jag kommer ihåg med momentomvandlarautomat. Det är då 2-liters VEA-motorn.

I V70 vill jag minnas att bara den äldre 1,6-liters PSA-motorn användes. Den kom endast med dubbelkopplingsautomat (PoweShift).
Om den heter D2 är det alltså modellår 2013, av vilka många i vanlig ordning tillverkades 2012.
Då har den dubbelkopplingslådan MPS6. Versionerna D3, D4 och D5 hade momentomvandlarautomaten TF-80SC eller TF-80SD.
Jag har aldrig hört någon säga något positivt om MPS6. I bästa fall har de inget negativt att säga. Med tanke på hur lite det går att köra en XC70 D5 AWD automat på ser jag det inte som vettigt att köpa en D2 för förbrukningens skull.
apersson850 skrev: tor 12 maj 2022, 00:42 Om den heter D2 är det alltså modellår 2013, av vilka många i vanlig ordning tillverkades 2012.
Då har den dubbelkopplingslådan MPS6. Versionerna D3, D4 och D5 hade momentomvandlarautomaten TF-80SC eller TF-80SD.
Jag har aldrig hört någon säga något positivt om MPS6. I bästa fall har de inget negativt att säga. Med tanke på hur lite det går att köra en XC70 D5 AWD automat på ser jag det inte som vettigt att köpa en D2 för förbrukningens skull.
Ja, eller så är det modellår 2012, t.ex.
https://biluppgifter.se/fordon/CYG846
Här pratar jag om vilken motor som sitter i bilen, vilket är det intressanta, och inte vilken dekal som är klistrad på bakluckan.
frippe64 skrev:Ja, eller så är det modellår 2012, t.ex.
https://biluppgifter.se/fordon/CYG846
Här pratar jag om vilken motor som sitter i bilen, vilket är det intressanta, och inte vilken dekal som är klistrad på bakluckan.
Jo, dekalen är intressant. Som modellår 2012 hette den inte D2 utan DrivE. Men då fanns motorn D4162T bara med MMT6, och den växellådan är manuell. Vilket mycket riktigt också står i informationen om bilen du länkade till.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]