- sön 08 maj 2022, 14:39
Idag har jag efter flera timmars sökande fått igång min Volvo V 90 2018, bensin/gas. Helt plötsligt gick den ej att starta, hörde endast ett "klick" från bagageutrymmet. Frågade en "meck på Bilia" vad det kunde vara, han trodde att batteriet var dåligt. Kollade batteriet, 11,8 V. Köpte ett nytt för 3 200 Kr, samma sak, bilen startade ej. Kollade säkringar i motorutrymmet, samtliga hela (där finns säkringen för startmotorn också.) La ur växeln (automat) genom att trycka ner en skruvmejsel i hålet på mittkonsolen La i N bilen rullade ej, ej mindre gick den att starta. Kollade säkringarna i bakluckan, samtliga hela. Till slut kollade jag säkringarna på höger sida på passagerarsidan. Mycket jobb att komma åt, genom att slita loss golvmattan och sedan titta in i mörkret. Hämtade en sladdlampa och kollade säkring nr 12, "Modul för startvred samt för reglage, parkeringsbroms". Tänkte att nu har jag löst problemet, men ej, den var hel och bilen fortfarande helt död. Kollade alla säkringarna systematiskt och till slut kom jag till säkring nr: 19, "Rattlås". DEN VAR TRASIG, så jag bytte den (7,5 ) och nu går bilen igen. Felet inte helt logisk, men jag är glad att den nu går. Vill inte tänka på vad det skulle kostat att ringa bärgare, felsökning och i bästa fall fått betala för byte säkring.