Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av pelen
Nån som vet vad måtten är i tum i dörrarna på Volvo 855-94 och även har något förslag på vad man skall sätta i även stolparna bak.
Användarvisningsbild
av ketto
5,25" är de i dörrarna! vet ej va de är för tum till högtalarna bak! Har inga själv! Men nåt litet är de iaf! Varför inte sätta dit diskanthögtalare?
av repen
volvo har små diskanter som orginal, mycket lätta att montera o ta ut om man behöver byta lampa bakom, pris på dom var 460 kr kunde inte låta bli att köpa men om det blev så mycket bättre ljud vet jag inte, kanske lite fylligare bakifrån. om det var värt pengarna vet jag inte, men vad gör det, det är inte gratis att vara nyfiken :lol:
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
pelen skrev:Nån som vet vad måtten är i tum i dörrarna på Volvo 855-94 och även har något förslag på vad man skall sätta i även stolparna bak.

Va inne på BRL för en tid sedan å frågade om just diskanterna i bakstolparna, de svara dock att det INTE var värt att ge sig på att byta ut dem. Istället rekomendera de att ta ut dem helt och hållet. Så satsa förslagsvis på ett par saftigare högtalare i baksätena istället ! :D
av nicke80
pelen skrev:Nån som vet vad måtten är i tum i dörrarna på Volvo 855-94 och även har något förslag på vad man skall sätta i även stolparna bak.
5,25" i framdörrarna och 6,5" i bakdörrarna är det väll.
av jakobenkvist
nicke80 skrev:
5,25" i framdörrarna och 6,5" i bakdörrarna är det väll.
Svar nej är 5.25or runt om. Diskanterna bak bör du koppla bort om du ska ha bra ljudbild (allt ljud ska kännas som om det kommer framifrån).

Ska du ha någorlunda ljud satsa på ett framsysmtem i 100kr klassen och ett par hyfsade koaxialer i dörrarna bak.
Vill du ha ännu krämigar ljud släng i en låda.

Är man fortfarande inte nöjd köp redigt framsystem för ca 3000kr och driv dom på ett slutsteg. Basen kan du köra på ett monoblock steg för att få ut mest energi ur basen.

Kör själv med:

Focal 5.25 fram på ett 4 kanaligt alpinesteg på 4x250watt
I dörrarna bak har jag ett enklare dls system med diskanter i b-stolparna.
Basen dubbla JL audio basar med ett DLS Monoblock steg på 1x1000watt

MVH Jakob

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämp[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]