Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoamatören
Det känns som att varje gång motorn går igång i Hybridläget, försvinner 1 liter soppa. Detta trots att jag enligt Volvo-appen bara har använt 0,1 eller 0,2 liter under den körningen.

Jag kör oftast i Hybridläge, och ibland går motorn igång under någon minut, men inte mer än så. Har haft bilen i två veckor nu och soppan har gått ner från 70 liter (enligt bilens rapportering) till nu 59 liter. Och jag har använt motorn extremt sparsamt. Hur kan så många liter försvinna?
Användarvisningsbild
av Falken92
volvoamatören skrev: fre 06 maj 2022, 22:53 Det känns som att varje gång motorn går igång i Hybridläget, försvinner 1 liter soppa. Detta trots att jag enligt Volvo-appen bara har använt 0,1 eller 0,2 liter under den körningen.

Jag kör oftast i Hybridläge, och ibland går motorn igång under någon minut, men inte mer än så. Har haft bilen i två veckor nu och soppan har gått ner från 70 liter (enligt bilens rapportering) till nu 59 liter. Och jag har använt motorn extremt sparsamt. Hur kan så många liter försvinna?
Beroende på vilken årsmodell du har. (allt innan 2022 Late) så värmer bilen kupén med bensin. Då är din förbrukning beroende på din körning helt normal.
Användarvisningsbild
av bem
Kanske är plasttank i din bil, som expanderar när det blir varmare? Det var ståltank förr i Volvo laddhybriderna och en ståltank expanderar eller krymper inte med temperaturen som en plasttank kan göra. Vet det sitter en plasttank i min V90 T6 Recharge MY22 early, det kom på just MY22 early. Var ståltank innan dess. Det var problem med visning av bränslemängd i åtminstone V90 p.g.a. plasttanken när den kom. De borde kommit till rätta med det. Bara ett spår du kan följa upp.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Jag har en bensinvärmare i bilen p g a komponentbristen, trots att jag har en 2022 Late. Trodde den värmaren bara gick igång när jag förklimatiserar via appen. Är det inte så? Är den alltid igång och drar bensin till värmen i bilen när jag kör - även på batteri?
Användarvisningsbild
av bem
volvoamatören skrev: lör 07 maj 2022, 00:25 Jag har en bensinvärmare i bilen p g a komponentbristen, trots att jag har en 2022 Late. Trodde den värmaren bara gick igång när jag förklimatiserar via appen. Är det inte så? Är den alltid igång och drar bensin till värmen i bilen när jag kör - även på batteri?
Bensinvärmaren går igång under körning vid behov för att värma kupén. När motorn väl blir varm skall värmekällan bli motorn istället för bensinvärmaren. Det går att ställa in i centerdisplayens inställningar att bensinvärmaren aldrig skall få starta under körning, det ligger på klimatsymbolen (den lilla fläktsymbolen i nederkant av skärmen), välj Huvudklimat, bläddra till sidan 3 av 3, längst ner finns en rad Tillskottsvärmare som man kan aktivera (blå) eller inaktivera, aktiv så kan tillskottsvarmaren (bensinvärmaren) starta vid behov automatiskt under färd. Finns motsvarande inställning för fliken Parkering om man vill ställa in saker där också.
av goranbtkemi
Detta var ju kanon att veta. Själv lär vår också komma med bensinvörnsre pga komponentbrist
Användarvisningsbild
av Falken92
En kollega till mig, som tagit leverans av en V60 T8 Recharge Inscription har elektrisk värmare.

Och jag tar leverans av en V60 T6 Recharge Inscription på torsdag, och på den har säljaren inte sagt något om att den elektriska värmaren utgått.

Gäller det kanske bara vissa modeller?
Användarvisningsbild
av Perra83
Falken92 skrev: lör 07 maj 2022, 14:49 En kollega till mig, som tagit leverans av en V60 T8 Recharge Inscription har elektrisk värmare.

Och jag tar leverans av en V60 T6 Recharge Inscription på torsdag, och på den har säljaren inte sagt något om att den elektriska värmaren utgått.
Enligt appen står min V60 T8 Recharge R-Design hos min återförsäljare och jag har inte heller fått information om att elvärmaren skulle ha utgått. Antar att den är med.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 55

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]