Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
bem skrev: tis 03 maj 2022, 11:20
Oden1 skrev: tis 03 maj 2022, 07:15 Var i kontakt med min ÅF igår. Min order på en T6 Recharge som gjordes i november med prel lev nu i slutet på maj har annullerats..
Vad jag förstod så byggs inga fler 22:or utan det blir en 23:a i stället. 🤔 Fick info om att en ny beställning måste göras men att den skulle prioriteras i tillverkning.. Någon mer som fått info som denna?
Ungefär liknande som hände mig. Jag beställde en V90 T6 Recharge MY21 late. Men Coronan och datachipbristen hos Volvo medförde förseningar så Volvo ändrade till en MY22 early på eget bevåg på min V90 Recharge. Jag åkte på att betala bensinvärmaren som jag ville ha för den hade Volvo plockat bort på MY22 early (det blev ju eldriven värme som standard då, om man inte på MY22 early skulle ha bensinvärmare, som då blev option).
Du har ett avtal, håll dig till det. Volvo kan väl inte "annullera" avtalet så där bara?
Du får förstås acceptera de ändringar som är ofrånkomliga på MY23.
Näe jag tror du kommer få en av de första V60 MY23 early, ungefär som jag fick tidiga V90 MY22 early.
Du behåller din plats i kön tror jag, och hoppas det blir så för din del.
Exakt samma för min V60 -21 som blev -22. Med den viktiga skillnaden att säljaren automatiskt lade på motsvarande utrustning i den mån det gick (som tex värmaren) utan att jöja priset. Hanteringen av dig måste ha blivit fel eller blivit extra bonus till en svinig säljare.
Däremot hade säljaren "otur" när han vid senare justering (precis i början av chipbristen, många jsuteringar blev det) räknade om priset, så hade jag inte varit på min vakt hade de dragit av mindre för saknad utrustning än vade de lade på från början för att jag skulle få den...
Användarvisningsbild
av Falken92
För er som drabbats: Står det annulerad på leveranssiten?

Edit 22:17: Min ÅF svarade mig via mail nu. Vår bil har klarat sig undan annuleringen. Han återkopplar senare i veckan för bokning av leveransdag. Otroligt goda nyheter...!

Jag lider något grymt med dom som får sin bilorder annulerad!
av jaronsso
Det finns som jag skrev mängder av exempel från utländska siter som beskriver samma scenarier.
Det ska inte blandas ihop med att ordrar flyttas från en årsmodell till en annan, som ju alltid händer varje år och alltid drabbar någon. Den typ av händelse har ju i alla tider kunnat uppstå när man beställt ny bil.

Det här verkar vara något helt annat, märkligt och fult. Aldrig hört om något liknande förut. Jag följer framför allt C40/XC40 lite varstans på nätet eftersom jag beställt en sådan elbil själv, och jag har läst sista dagarna om många som drabbats, så jag blir inte förvånad när jag hör om det här.
Men för jävla trist.

Undrar vad som står ordagrant i avtalen. Volvo bör rimligtvis inte annullera ordrar kors och tvärs om de inte vet att man riskfritt kan göra det.
av Robert78
Hur ser det ut för er andra som får vänta sjukt länge först på få leveransdatum och sen på själva bilen får ni någon kompensation?
Beställde min början på februari och har inte ens fått leveransdatum gällande min v60T6 recharge.
Användarvisningsbild
av Falken92
Robert78 skrev: tor 05 maj 2022, 18:15 Hur ser det ut för er andra som får vänta sjukt länge först på få leveransdatum och sen på själva bilen får ni någon kompensation?
Beställde min början på februari och har inte ens fått leveransdatum gällande min v60T6 recharge.
Din fråga träffar inte mig fullt ut, men resan från order till nu har oavsett varit turbulent.

Jag la min beställning i början av November, och fick ca 1 vecka efter order ett uppskattat leveransdatum a v.16. Det stod sig ända fram till v.13 då den försenades med en ny uppskattning a v.21.

Min bil står nu som byggd (sen imorse) och min ÅF ska höra av sig innan veckan är slut för att boka leveransdatum.

Det centrala bakom att ordrar från brytet nov/dec och framåt inte fått eller får en uppskattad leverans är sannolikt att man befinner sig mitt i brytet mellan modellåren i kombination med den helt otroligt oroliga situationen vad gäller chipbrist.
av djeppeFlesh
@B2dominator, La in mitt ordernummer i appen så dök det upp. Men det tog några veckor från beställningen innan det fungerade.
Jag kan dock inte se någon leveransstatus på webben, ordernummret går inte att söka på där. Vet inte om det är olika beroende på typ av beställning, jag kör cbv.
av B2dominator
@djeppeFlesh, Ja så kan det ju vara. Jag kör privat beställning och kan inte för allt smör i småland se någonstans var jag kan fylla i ett ordernummer i appen. För jag antar att det är samma app som jag har för att starta bil och värmare mm :)
Användarvisningsbild
av Perra83
"Förbereder för upphämtning" jag kan även para nya bilen med appen.
Jag har inte varit förbi min handlare än men jag antar att den står där.
  • 1
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 315

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]