Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Köpte en V70 2.5 FT MY12 för några månader sedan och kort efter köpet nöp AC-kompressorn. Som tur var gick bara AC-remmen så jag undvek ett motorras, men jag undersökte AC:n och såg att magnetkopplingen gick att snurra på för hand så jag antar att det bara var remskivans lager som skar.

Nu har jag tagit mig för att plocka bort magnetkopplingen och remskivan och då upptäckte jag till min förvåning att remskivans lager är som nytt! Och problemet verkar vara att remskivan tar i spolen innanför. Finns några små märken på insidan av remskivan som jag antar är från närkontakten mellan delarna.

När jag bara håller remskivan över spolen finns inget läge som den går att snurra utan den tar alltid i. Är det någon som vet vad detta kan bero på? Jag kan inte se några skador på varken kompressorn eller spolen. Kan det vara att lagret hamnat snett i remskivan eller att kompressorn blivit böjd? Inga missljud hördes innan AC:n skar. Är det någon som har något tips? Tas tacksamt emot eftersom jag är både förvirrad och förvånad
Det är väl meningen att magnetkopplingen ska "ta tag i" remskivan när ac-kompressorn tas i drift. Föreställer mig att de märken du refererar till uppkommer just på grund av detta (när magnetkopplingen tar tag i/ släpper remskivan).
Yaniz skrev: fre 06 maj 2022, 13:58 Det är väl meningen att magnetkopplingen ska "ta tag i" remskivan när ac-kompressorn tas i drift. Föreställer mig att de märken du refererar till uppkommer just på grund av detta (när magnetkopplingen tar tag i/ släpper remskivan).
Det är alltså märken på insidan av hjulet och inte mot magnetkopplingen. Slutade tyvärr med att spåret för låsringen längst ut på ac-kompressorn sprack när jag försökte få bort spolens låsring. Så det får bli en ny kompressor dessvärre.

Remskivan är alltså helt låst när den sitter på kompressorn även utan magnetkopplingen på eftersom remskivan tar i spolen.

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]

Det kan ju vara läge att hälsa på […]