Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gällande en V70N D5 -08, får felkod ECM-91A0 & ECM-9190 vilket handlar om signalfel på gasspjället.
Efter att ha sökt både här på forumet och internet för övrigt utan att finna något bra svar så ställer jag frågan här, ska man misstänka att spjället är kört eller man kan felsöka vidare i ämnet först efter andra tänkbara fel som gör att dessa koder sätts, koderna är återkommande och aktiva?
Bilen har rullat 37k och på spjället sitter det en garantilapp klistrad över plastlocket vilket jag tolkar som att det är utbytt någon gång, ska/kan man trots detta misstänka att det är just spjället som gett upp igen?

Har felkoder på styrvinkelgivaren också, BCM-0109 & SAS-000E. Hur vanliga fel är detta och kan det bero på nåt så enkelt som att ratten inte står alldeles hundra rakt?

Tacksam för hjälp, vill ju så klart inte slänga ut för mycket pengar och vill ha så mycket kött på benen det bara går innan man drar igång med att byta en massa dyra delar som kanske inte avhjälper problemen.
drlecter skrev: tor 21 apr 2022, 08:41 Tror styrvinkelgivaren är ganska vanligt. Fått byta den på vår v70 -07:a. 25k mil. Jag kunde provocera fram felet genom att svänga fullt vänster. Då tändes lampa och felkod blev satt.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Vart fick du tag i en ny styrvinkelgivare? Hittade en på VPARTS men dyr så in i… skroten verkar inte ha några heller…
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]