Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexsander
Tjena!

Har lite problem med handbromsen.. den tar dåligt på båda sidor.. höger bak (MYCKET) sämre än vänster men båda dåligt.. Har bytt backarna och smörjt korset bakom handbroms spaken, även spänt upp den.. vad sjutton kan man göra mer!? byta Skivorna? :-/
av tengin
Har du en fast platta eller en justerbar skruv till handbromsbackarna? För har du plattan så hade jag rekommenderat att du byter ut dem till den justerbara. Finns en jättebra tråd här som beskriver väldigt utförligt hur man går till väga.

https://vparts.se/se/volvo-xc70/xc70-00 ... -xc90.html
av Alexsander
tengin skrev: tor 05 maj 2022, 21:52 Har du en fast platta eller en justerbar skruv till handbromsbackarna? För har du plattan så hade jag rekommenderat att du byter ut dem till den justerbara. Finns en jättebra tråd här som beskriver väldigt utförligt hur man går till väga.

https://vparts.se/se/volvo-xc70/xc70-00 ... -xc90.html
Inga justerskruv är allt jag vet 8-) Har dock backarna ovan och under med en liten fjäder mot nosen av bilen och en större fjäder mot ”röven” och en ”krok” som går in till vajern.
av tengin
Ok. Justerskruven gör underverk, investera i en sådan till varje broms där bak.

Sedan verkar inte alla bromsbackar vara skapta med samma förutsättningar.

Jag bytte mina relativt nya från Vparts (tror jag det var) mot Volvo orginal och det var ganska stor skillnad på hur bra de bet i trumman.

Det kan ju vara att de långa bromsvajrarna har töjt ut sig lite med åren och därför blir det inte riktigt bra spänn där bak. De är en riktig pain in the a** att byta.
av Alexsander
tengin skrev: tor 05 maj 2022, 22:18 Ok. Justerskruven gör underverk, investera i en sådan till varje broms där bak.

Sedan verkar inte alla bromsbackar vara skapta med samma förutsättningar.

Jag bytte mina relativt nya från Vparts (tror jag det var) mot Volvo orginal och det var ganska stor skillnad på hur bra de bet i trumman.

Det kan ju vara att de långa bromsvajrarna har töjt ut sig lite med åren och därför blir det inte riktigt bra spänn där bak. De är en riktig pain in the a** att byta.
Testar med justerskruv också då.. redan beställt nya skivor i hopp i tanken om att skivan är så pass nedsliten 🤦🏼‍♂️

Hur sjutton justerar man backarna med justerskruven? Kommer det med någon liten manual? 😅
av tengin
Bra instruktion:

Här ser man skruven lite tydligare:
Användarvisningsbild
av Vojje
youknas skrev:Hur högt tar handbromsen? Testa att dra handbromsen fullt å kör runt lite med den dragen så det sliter till sig lite.
den är ju inte självjusterande... så det kommer att hjälpa föga... rekommenderas ej...

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)