Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danken28
Hej!

Behöver en kombi ganska hastigt och med en budget på max 90.000kr föll tanken på Volvo. Har aldrig åkt Volvo förutom ett gäng 740s jag hade när körkortet var färskt. Mest åkt tyska bilar senaste 15 åren men med den budget jag har för tillfället så inbillar jag mig att en Volvo kanske är rimligast.

Då jag är ganska ovetande om de olika motoralternativen och eventuella barnsjukdomar med dem så söker jag därför expertis.

Kravet är som sagt kombi, diesel eller bensin kvittar, samma med växellåda. Då jag är bilintresserad så får bilen gärna vara utrustad, men inget krav.

Har kommit över några beg V70 i prisklassen, och HELST under 20k mil verkar det som att motorerna jag har att välja på är 1.6D, 2.0 flexifuel, 2.5t samt någon enstaka D3.
Jag kommer inte dra något tungt och har ingen jättetung högerfot. Syftet med bilen är att ta mig till och från jobbet 2 mil om dagen, så förbrukning är viktigast.

Hur hade ni resonerat, någon motor man ska undvika? Ska man gå upp i miltal och leta efter en D5?
Jag har plats och kunskap att laga det mesta själv, men tråkiga överaskningar undviker jag gärna.
Jag är med på att slitdelar behöver bytas på alla bilar med 20 tusen mil på mätaren
Användarvisningsbild
av Jallemet
Skatten kan vara bra att ha koll på också, blir en betydande kostnad när du åker så pass lite, och det är orealistiskt att få låg förbrukning på korta sträckor med en stor och tung bil om du inte ska fisåka i max 70km/h.

Jag har en gammal V70n 2,5t, kommer ner till ett snitt på 0,7L/mil på en tank när jag åker till jobbet (5mil enkel resa) men när jag åker runt här hemma i byarna ligger jag över litern.

Skatten är runt 2800:- på den gamla härken så den är ju allt annat än gratis att åka i, fördelen är att om underhållet sköts så är det låga driftskostnader totalt ändå.

Användarvisningsbild
av apersson850
Om det är två mil enkel resa blir det inte så lite totalt.
En årlig skatt på 2800 kronor har ingen betydelse alls. Det är ju bara två tankningar, så är du där redan.
av Danken28
Skatt och drivmedel är jag ju införsdådd med, det jag främst söker är information om det olika motoralternativen som finns inom min budget, någon motor man speficikt bör passa sig för? Några kända fel som brukar uppstå vid ex antal mil osv.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Passa dig för bilar med Powershift-automatlåda, som bl.a. sitter i T4/T4F.
Det är en mer eller mindre ökänd låda som kan bli en kostsam historia om man har otur.

Allt kan som sagt hända med bilar som har fått en och annan mil på sig, därför hade jag tittat efter ett hyfsat nybesiktigat exemplar. Det är ingen garanti men jag tycker att det ger ett visst lugn...
Även bilar som har nybytt kamrem kan vara värda en extra titt.

Jag hade tittat på något i stil med denna, som även är Summum-utrustad (högsta nivån): https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 4-15740055
av Volvoold
Instämmer med föregående talare angående powershift. Den ska man bara köpa om man har starka nerver och gillar att leva äventyrligt.

Skulle något hända med växellådan, så kan det bli "dyrt, dyrt, dyrt", som Bosse Bildoktorn sade.

D2 (114 Hk) samt 1,6 Drive (109 Hk) har väl också powershi(f)t när de har automatlåda?

Nu vet jag inte om de är aktuella för dig, men jag har läst här på forumet att en del har behövt byta både spridare och koppling.

En PST I Stockholm som jag mailade angående köpråd, sade att även geartronic-lådan har en hel del fel. Om än inte alls i samma paritet som ovan nämnda powershift.

Sedan var det väl nån motor som hade en konstruktionsmiss som gjorde att multiremmen vid någon form av krångel kunde trassla in sig med kamremshaveri som följd. Jag vet inte vilken men den var iaf 5-cylindrig.

Samma sak gällde ju också 2,5 FT/T from årsmodell 2008, (200/231 Hk) om inte kanske lika frekvent förekommande som på dieselmotorn. Det var väl olika felkällor som var orsaken till att multiremmen kunde trassla in sig.

Det har ju bla pratas här på forumet om bla mangnetkoppling som orsak till detta. fEnligt citat hör på forumet: "Frihjulet på generatorn som glappar och gör att remmen hoppar".

Men sök gärna mer här på forumet, jag har inte alla detaljer i huvudet.

Jag bjuder på några länkar. :-)

2,4 D, D3 samt 2,5 FT nämns i trådarna nedan som har fått haveri.

viewtopic.php?t=131049

viewtopic.php?f=56&t=100961

https://www.nyteknik.se/fordon/varnar-f ... on-6947608

Kolla också rosten på bland annat takkanten mot vindrutan.

Lycka till annars med letandet! 😊
av Danken28
Tack för svaren! Ja D3 verkar vara det bästa alternativet, har kollegor som haft många krångelfria mil med den motorn.

Den i Skövde såg onekligen fin ut, trodde jag scannat igenom hela Blocket men måste missat det, tråkigt utan dragkrok, men det är ju varken speciellt dyrt eller svårt att lösa i efterhand. Ska ringa firman imorgon, tack igen!
Användarvisningsbild
av apersson850
Tidiga dieslar hade större risk för att råka ut för drivrem intrasslad i kamrem. Våra femcylindriga har gått 16000 resp. 36000 mil nu utan sådana problem. Jag har haft ett havererat frihjul till min generator, men det hände hemma, så jag körde bara några hundra meter med det.
Dragkrok kostar mer än man kan tro nuförtiden.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Fördelen med att på egen hand montera dragkrok skulle jag säga är att man vet att bilen inte har dragit tunga släp dag ut och dag in hos tidigare ägare.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]