Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Nybliven ägare av en Volvo V70 -05 bensin 2.4. Aldrig ägt en bil tidigare och inte heller mekat med en. Mekar dock med mycket annat i arbetet.
Dagen efter jag tog över denna så havererade generatorn. Frihjulet blev förskjutet några centimeter och hade i sin tur då skurit av multiremmen. Tänkte att jag kostar på lite och drog till Biltema för att köpa en helt ny generator. Sökte på registreringsnumret där och bad dem även kolla så det blev rätt då jag inte har några kunskaper om bilar(eller köp av reservdelar) sedan tidigare.
Registreringsnumer är WKA764 och det blev generator med art.nr:63-624.
Efter jag bytte generator och multirem så kontrollerade jag med multimeter att batteriet laddar, och det gör det. Men batterilampan + röd varningstriangel tänds efter bilen varit igång ca 10 sekunder och släcks aldrig.
Jag har kört bilen efter detta och även bytt batteri till helt nytt då jag tänkte att det kanske var dåligt.

Nu är det så att jag i efterhand upptäckt att det står på hemsidan att generatorn är fram till tillverkning 2004-07 och min bil är tillverkad 2004-11. Är detta orsaken till att batterilampan lyser? Bilen laddar och fungerar i övrigt. Tycker det är dåligt att personalen på Biltema rekommenderade denna generator, eller att den ens kommer upp som en reservdel på registreringsnumret för den delen eftersom jag är helt ny i det här med bil.
Tack för feedback! Philip
Tack för svaret! Så det har ingen betydelse att den generatorn jag har ger 120A i laddström och den andra som rekommenderas ger 160A? Jag har kvar den gamla regulatorn så den kan jag montera.
Har även fått någonting som tjuvdrar från batteriet när bilen är avstängd (nere på 11,6V efter jag körde den för 4 dagar sedan). Har för mig att jag läste en tråd där regulatorn var boven i dramat. Tror ni det kan vara orsaken för mig nu?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]